Analyse av webtrafikk
Benytter du Google Analytics eller andre analyseverktøy til å måle din webtrafikk?
Bruker du de data som samles inn i vurderingen av din samlede markedsføringsinnsats? Handler du ut fra denne analysen? Det bør du.

Med de riktige webanalyseverktøy kan du måle effekten av dine online markedsføringstiltak, både små som store. Ved riktig behandling av de statistiske informasjoner oppnås større beslutningsgrunnlag og gjennomføringsevne i fremtiden – du foretar klokere og mer opplyste valg.
Utover å sette opp og administrere Google Ads kampanjer kan Nettpilot inkludere oppsett og integrasjon av Google Analytics som er et gratis verktøy fra Google som gir gode muligheter for å måle effekten av online markedsføringstiltak.
Med Google Analytics kan du bla. få enkel oversikt over blant annet:
- Alle trafikkkilder (hvor kommer nettstedets inngående trafikk fra)
- Trafikk fra søkemotorer, hvilke søkeord og fraser genererer trafikk
- Besøkende (hvor kommer de fra, hvilken programvare og hardware bruker de m.m.)
- Mest lest innhold
- Mest besøkt innhold
- Hvilke sider de besøkende velger å forlater nettstedet fra
- Mål (kjøp, henvendelser, nedlastinger, nyhetsbrevpåmeldinger
Du kan splitte informasjonen i disse kategorier ned i mindre elementer, slik at du kan finne frem til hvilke trafikk-kilder som fungerer best, i forhold til forutdefinerte målsatte handlinger (CTA), salg og henvendelser av bestemte produkt/tjenester.
Du kan finne ut av
a) hvilke sider som holder på brukerne og får dem til å lese mer
b) hvilke sider som er mest besøkt
c) hvilke sider brukeren forlater nettstedet ditt på.
d) hvilke sider som utløser en form for handling (CTA) hos brukerne.
Call to action (CTA) – Hvor trigges den besøkende?
En handling kan f. eks. være følgende:
- Klikke på kontakt oss knapp eller Be om et prisestimat knapp
- Sende en forespørsel via kontaktskjema
- Oppgi tlf nummer for å bli ringt opp
- Ringe til kundeservice via ringeknapp (click to call)
- Legge vare i handlekurv
- Gå til kassen
- Klikke på gå til betaling
- Visning av ordrebekreftelsesside
- Laste ned en gratis E-bok
- Påmelde seg nyhetsbrev
- Delta aktivt i forum
- Registrere seg som bruker for å få del i «registrerte brukeres ressurser»
- Klikk på deleknapp
- Tvitre om ditt innhold med lenke til nettsiden din
- Se en videopresentasjon
- Spille et spill
- Gjennomføre en undersøkelse
- Kommentere i din blogg
Spore handlinger basert på sidevisninger
En handling kan registeres og markeres med analyseverktøyet, ved at man innledningsvis setter opp et konverteringsmål, som utgjør en bestemt handling og samtidig legger en såkalt «sporingskode» inn på målsiden.
Det kan være den nettside som bekrefter at beskjeden i kontaktskjemaet er sendt, det kan være nettsiden for nedlastinger av kundecases, eller det kan være siden som sier «Takk for at du handlet hos oss – velkommen igen».

Spore handlinger basert på handlinger
Man kan også «tagge» eller merke både lenker og knapper slik at man kan måle klikk og fulgte lenker. Man kan spore hvilke lenker i nyhetsbrevene som faktisk blir klikket på hvis man ønsker det. Du bestemmer selv hva som skal defineres som mål og hvilke konverteringer som skal telles med.
Vi setter opp plan for sporing og måling
Vi kan hjelpe deg å sette opp mål og vi kan innstille Google Analytics slik at det er enklere for deg å tolke data.
Analyser og måling: Rapportering av arbeid utført
En Nettpilot dokumenterer selvfølgelig resultat og effekt, og forteller kunden hvordan det har foregått. Vi blir enige om
- hvilke områder det er viktigst å måle på.
Vi setter opp noen suksesskriterier som vi kan forholde oss til.
Dette betyr at alt det du ønsker å vite mer om og som er målbart (og det er det mye som er), faktisk blir målt.
Se også eksempel: Måling på effekt av Google Adwords.
Rapportintervall
Vår erfaring er at man får best og mest hensiktsmessig informasjon når rapportene generes 1 gang pr. måned, og deretter foretar prioriterte justeringer/endringer på bakgrunn av dette.
Man kan lese ut fra trafikk-kildene hvor man gjør det bra og hvor man bør bli mer effektiv. Dette er en prosess hvor vi fellesskap finner frem til hva som bør gjøres.
I oppstarten av kampanjer er det en god ide å intensivere analyse-arbeidet av all online markedsføring for å komme på rett vei så raskt som mulig.
Rapporteringen kan begynne når analyseverktøyene er implementert. Det er ikke nødvendig å bruke penger på Google Adwords for å kunne benytte Google Analytics.