Verdens mest populære E-handelsløsning er WooCommerce. I dag estimerer teknologiplattformen Builtwith.com at det finnes totalt 559.844 live nettsteder som benytter WooCommerce globalt.
Info: Dette innlegget er kommersielt innhold fra Nettpilot.no
Mest brukte nettbutikkløsning i Verden
Blant de største 1 mio nettbutikker (de nettbutikker som har mest trafikk) så er 27 % av dem bygget med WooCommerce Checkout.

Tar man med norske webløsninger som bare benytter WooCommerce på en seksjon av nettstedet sitt og har tilknyttet en WooCommerce Checkout så er tallet på 996 nettbutikker i Norge.
Sett i lyset av at det er over 600 ulike kunder i databasen vår med et WooCommerce plugin fra Nettpilot som skal brukes i checkout prosessen for enten betaling eller frakthåndtering, så kan man tolke tallene på tre ulike måter:
- Tallet fra Builtwith veldig lavt satt
- Nettpilot betjener en ganske stor andel av Norske WordPress og WooCommerce nettbutikker, nesten halvparten!
- Det er kort levetid på en norsk nettbutikk i WooCommerce.
Til sammenligning er det blant de største 1 mio nettbutikker i verden 27% av disse som benytter WooCommerce mot 18% som benytter shopify og 10% som benytter Magento. Open Cart og Bigcommerce har en andel på 4 og 3 % hver især.
Mest brukte nettbutikkløsninger i Norge
Blant i alt litt over ti tusen nettbutikkløsninger registrert av Builtwith i Norge så er fordelingen at Shopify og Squarespace add to cart har 17 % og 16 % og WooCommerce har 14% fulgt av Magento med 11 % Mystore med 6 %. Magento har 10% av nettbutikkmarkedet. Dernest følger Opencart (5 %), Ecwid (4 %) og Prestashop (3 %). 23% er bygget med andre løsninger.

Når det gjelder Publiseringsløsninger (CMS), så er WordPress så klart i førersetet med 54 % av alle nettsteder. Blant topp 1 mio nettsteder er 32% av alle nettsteder basert på WordPress.

Statistikken på Builtwith må tas med en klype salt for det er ikke helt presise data
Flere WordPress nettsteder som vil ha WooCommerce betyr flere som får behov for gode integrasjoner og tjenester
Derfor bør vi som jobber med E-handel og E-handelsløsninger være forberedte på å kunne levere løsninger og tjenester til selskaper og organisasjoner som har blitt vant med å bruke WordPress som publiseringsløsning (CMS). Det blir bare flere store WordPress nettsteder og tendenser peker fortsatt oppover.

Få mer oppfølgning fra Nettpilot
Vi har i grunnen alltid jobbet med med rådgivning og Internettmarkedsføring, men vi har ikke knyttet vår kompetanse opp til veldig mange av våre WooCommerce kunder, som typisk har hatt mindre budsjetter til den eksterne rådgivere og online markedsføringsbistand. Men med kundenes vekst er dette ved å endre seg og vi ser at vi gjør en forskjell.
Nå er det ikke bare store E-handelsaktører som bruker oss som fast sparringspartner.
Fra høsten 2019 vil Nettpilot fokusere ekstra mye på tjenester som hjelper de som ønsker å få mest mulig ut av WooCommerce, ved å tilby fast oppfølging, webmastertjenester, rådgivning og sparring innen SEO, Google Annonsering, Webanalyse og Konverteringsoptimalisering.