Google, som brukes til de aller, aller fleste søk på globalt plan har skrevet en veldig bra introduksjon om søkemotoroptimalisering. Denne fungerer som brukerstøtte til webansvarlige og ledere som vurderer å etablerer samarbeide med bedrifter som tilbyr seg å gjøre websites og nettsteder mer Google-vennlig. Og her må det forstås at når et nettsted er Google-vennlig, der vil det også være søkemotor-vennlig i bred forstand.
Slik beskrives søkemotoroptimaliserere:
«SEO er en forkortelse for «Search Engine Optimizer». Mange SEO-leverandører tilbyr webområdeeiere nyttige tjenester, fra skriving av annonsetekst til råd om webområdearkitektur og hjelp til å finne relevante kataloger et område kan sendes inn til. Enkelte uetiske SEO-leverandører har imidlertid gitt bransjen dårlig rykte på grunn av overdrevent aggressive markedsføringstiltak og forsøk på å manipulere søkemotorresultater på urettferdig vis.»
Mediakoordinator har siden første webprosjekt været fokusert på at de bærende elementer i effektiv optimalisering handler om
nettstedets innhold og arkitektur, oppbygning og teknisk løsning.
Med Google Adwords, adsense og -analytics, og Yahoo marketing samt de mange nye WEB 2.0 tjenester, er det kommet en dimensjon i søkemotoroptimaliseringen som gjør at det ikke er formålstjenlig å benytte seg av mindre etiske metoder. Det vil oftest slå tilbake på de som gjør dette.
SEO kan ikke gjøres på enn gang – det er hårdt arbeide.
Det handler om konstant utvikling, overvåking, analyse og oppfølgning av både nettstedet, avsenders identitet og profil, nettstedets produkter og budskaper, samt målgruppens preferanser og atferdsmønster.
Det handler i like høy grad om konkurrantenes atferd, medieforståelse, kommunikasjonsevner og de teknologiske muligheter som byr seg på Internettet og reelt sett også andre kommunikasjonskanaler.
SEO er en spennende kombinasjon av fagfeltene markedsføring, statistikk, redaksjonsarbeide, webdesign og teknisk web-kompetanse.
Derfor er det kanskje noen som tyr til enklere snarveie og handler uetisk.
Les hele artiklen fra Google her