Gratis lunsj?

free lunch

Hender det at du sitter på instagram, Facebook, Tiktok eller LinkedIn, eller kanskje i Google søkefelt og søker etter råd og hjelp til digital markedsføring?

I så fall skjer det sikkert ofte at du opplever gjentakende budskap fra flere firmaer, som tilbyr en gratis SEO analyse? Det er ikke så rent få som gjerne vil ta en gratis titt på nettstedet ditt for å vurdere om det er potensiale for å kunne forbedre nettstedets plasseringer i Google, slik at du kan få mer gratis søkemotortrafikk. Kanskje vil noen også tilby å foreta en gjennomgang av din Google Ads konto helt kostnadsfritt, eller gi deg et tilbud om gratis nettsted eller gratis nettbutikk – for en periode?

Du vet det jo godt, innerst inne, at det ikke eksisterer noen gratis lunsj, så hva er da formålet med alle disse gratis tilbudene?

Forsvarsløs og halvt bedøvet

Et skikkelig skrekkeksempel er tannlegen som tilbyr gratis og uforpliktende konsultasjon til deg som vurderer å få omfattende tannbehandlinger som tannregulering og tannimplantater. Bak denne gratis samtalen, så ligger det alltid et ønske og et motiv bak, i all hovedsak om å tjene penger. De fleste tannleger er redelige og ønsker ikke å overbehandle eller feilbehandle noen, men det er likevel grunn til å være særlig på vakt overfor de som tilbyr gratis konsultasjoner, eller ekstra billig tannbehandling.

Du åpner tillitsfullt munnen, men du har jo ikke peiling, og er totalt og aldeles forsvarsløs i forhold til de forslagene eller tilbudene som kommer fra tannlegen. Når du har akseptert behandling, og du ligger mer eller mindre bedøvet på tannlegebenken, så har du ikke lenger noen kontroll over hva som blir gjort, hvorfor eller hvordan. Det handler utelukkende om tillit. Shit au!

Hos Nettpilot får du ingen gratis tilbud

Like mye blind tillit som de fleste må ha til tannlegen, har man ikke til noen som leverer webtjenester, og godt er det. Dog vil det som oftest være en stor grad av tillit involvert, da du som etterspør tjenesten naturlig nok ikke har samme kompetanse som de som tilbyr tjenesten. Mange opplever å føle seg utenfor sin komfortsone, der det er vanskelig å vurdere både eget behov, omfang av behovet, hvor tidskrevende det er å levere tjenesten og hva det bør koste.

Dessverre er det nok en god del som har opplevd at en “gratis lunsj” utvikler seg til en 7-retters middag med alt inkludert som man selv må betale for. Hvis behovet kun er en forrett, evt. en hovedrett, så har man jo god grunn til å føle seg snytt.

Hos Nettpilot får du ingen gratis lunsj. Vi tilbyr en kort samtale for sondering uten kostnader, men ellers tar vi betalt for tiden vi bruker. Til gjengjeld prøver vi ikke å fakturere deg med gaffel, eller selge inn tjenester eller produkter du ikke trenger. Vi tror ikke på at det er noen god forretning i å lure kunder til å inngå avtaler som de ikke trenger. På et eller annet tidspunkt vil kunden sansynligvis mistenke eller oppleve seg lurt, og da faller hammeren. Vel fortjent.

Hos oss får du det du betaler for, og ekstra hyggelige kunder får gjerne litt ekstra også. Vi kan jo heller ikke unngå at enkelte prosjekter er mer spennende eller morsomme enn andre, og da kan det skje at vi jobber både helg og natt for å komme i land uten å skjele for mye til timene som går.

Nå skal du ikke misforstå.

Vi arbeider for å få noe å leve av, og vi ønsker å leve greit, som de fleste jo gjør.

Det er mange år siden vi var så ivrige at vi reiste halve landet rundt og brukte dager på å skrive et godt forprosjekt og tilbud med gode cases som så ikke ble til noe, fordi kunden bare ønsket å få gratis innsikt over lunsjbordet, uten forpliktelser.

Vi kan sammenfatte det så enkelt som dette: ingen bør arbeide gratis, og ingen fortjener å bli lurt.

Gratis lunsj, dyr drikke

Uttrykket ‘gratis lunsj’ har sin opprinnelse i det 19. århundre, da noen amerikanske barer tilbød mat gratis til sine kunder som kjøpte drikke. Maten var vanligvis salt, som skinke, ost og kjeks, som gjorde kundene tørste og kjøpte mer drikke. Uttrykket ble brukt til å beskrive noe som virket å være gratis, men som faktisk hadde en skjult kostnad eller konsekvens.

En av de tidligste bruken av uttrykket ‘gratis lunsj’ var av den britiske forfatteren Rudyard Kipling, som skrev i 1891 om sin opplevelse i en San Francisco-bar: “Du betalte for en drink og fikk så mye du ville spise. For noe mindre enn en rupi om dagen kan en mann mate seg selv overdådig i San Francisco, selv om han er konkurs. Husk dette hvis du noen gang er strandet i disse delene.”

Uttrykket ‘det finnes ikke noe som heter gratis lunsj’ (TANSTAAFL) eller ‘det er ikke noe som heter gratis lunsj’ (TINSTAAFL) er et populært uttrykk som formidler ideen om at ingenting er virkelig gratis, og at alt har en kostnad eller et bytteforhold. Uttrykket ble popularisert av science fiction-forfatteren Robert A. Heinlein i hans 1966-roman The Moon Is a Harsh Mistress, hvor han brukte det som et slagord for sine månerevolusjonære.

Uttrykket ble også brukt av økonomen Milton Friedman, som ga sin 1975-bok tittelen “There’s No Such Thing as a Free Lunch”. Han brukte uttrykket til å illustrere konseptet med alternativkostnad, som er verdien av det nest beste alternativet som blir gitt opp som et resultat av å ta en beslutning.

Uttrykket brukes ofte i økonomi, politikk og hverdagsliv for å minne folk på at ingenting kommer uten en pris, og at de alltid bør vurdere fordelene og kostnadene ved sine valg.

Bokomtale: There’s no Free lunch

There’s no Free lunch av David L Bahnsen er en bok som du som bedriftseier eller leder i et norsk selskap bør lese. Boka gir deg en innføring i de grunnleggende økonomiske prinsippene som styrer markedet, forbrukerne, konkurrentene, ansatte, leverandører og myndighetene. Boka viser deg hvordan du kan bruke disse prinsippene til å ta bedre beslutninger, skape mer verdi, øke din konkurransekraft og bidra til et mer velstående samfunn. 

Boka består av 250 økonomiske sannheter som David Bahsen har hentet fra noen av de mest anerkjente økonomene i historien, som Adam Smith, Ludwig von Mises, Milton Friedman, Friedrich Hayek og mange flere. Hver sannhet er presentert i form av et kort og konsist sitat, som forfatteren så kommenterer med sin egen erfaring og ekspertise. Forfatteren er selv en suksessfull forretningsmann, investor og rådgiver, som har jobbet med noen av de største selskapene i verden. 

Det er ikke bare en teoretisk lærebok, men også en praktisk håndbok. Dog med ekstremt mye fokus på amerikanske tilstander og perspektiver, og samtidig en stor mengde religiøsitet og gudetro. Sær kombo, men jeg har gjennom flere forløp opplevd mange høyt plasserte amerikanske forretningsfolk kombinere sin markedsforståelse med religionen sin. Noen vil mene det er naturlig, andre vil stå av.

Du vil uansett sikkert få konkrete råd og tips om hvordan du kan anvende de økonomiske sannhetene i din egen virksomhet og karriere. Boka hjelper deg kanskje til bedre å forstå om, eller hvordan, du kan optimalisere din produksjon, markedsføring, salg, innovasjon, ledelse, strategi og etikk.

Boka utfordrer deg også til å tenke kritisk og selvstendig om de økonomiske ideene som dominerer den offentlige debatten og politikken, og som kan ha stor innvirkning på din virksomhet og samfunn. 

Den er skrevet på en klar og engasjerende måte, med et språk som du lett kan forstå. Boka er også full av humor, historier og anekdoter som gjør den underholdende og inspirerende. Jeg vil tro at du kan lese den fra perm til perm, eller slå opp i når du trenger et raskt svar eller en ny innsikt.😊 

Hvis du vil vite mer om boka There’s no Free lunch, kan du sjekke ut Amazon eller bahnsen.com, hvor du også kan finne flere anmeldelser, intervjuer og podcaster om boka.

Finn den på Amazon

Vi fant boka etter å ha laget overskriften til dette innlegget. Oppsummeringen av bokas innhold er skrevet av kunstig intelligens og følger du lenken til Amazon og handler der, så støtter du Nettpilots arbeide med innholdsproduksjon, automatisering av salgsprosesser for bedrifter og plugin utvikling. Det setter vi stor pris på.

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.