Hva koster Google Ads Annonsering?

Google Adwords konsultasjon

Dette er et typisk spørsmål som ofte lander i innbakken og som jeg derfor legger ut et grundigere svar på her fremfor å skrive samme mail flere ganger;)

Spørsmålet skal besvares todelt.

  • Den ene delen handler om håndtering og arbeide med kontoen, som Nettpilot tar betalt for.
  • Den andre delen handler om annonseringskostnadene som går direkte til Google.

Hva koster Google annonsering, håndtering og optimalisering hos Nettpilot?

  • Hos Nettpilot kan du bestille helt ned til 2 timers Adwords optimalisering eller booke en oppstartskonsultasjon for kun 4.990,-.
  • Hvis du har en konto som du ikke riktig får til å fungere eller du har et eksternt byrå som gir deg grå hår og bare utgifter og ingen effekt, så ta kontakt og vi ser på Google Adskontoen din, for dernest å vurdere om vi vil kunne forbedre den. Hvis vi mener vi kan det, starter vi som oftest med oppstartspakken på 4990,- som gir tilfredshetsgaranti og pengene tilbake hvis ingen dokumenterbar effekt har inntruffet.
  • Som resultat av oppstartspakken gir tar vi en samtale om hva dere trenger og hvilken innsats dere selv kan legge i dette.
Noen ganger skal vi lage en skikklig kontoopprydding. Det kan sagtens være noe vi bruker opp til 25-30 timer på på en måned alt etter kontostørrelse. Andre ganger koster en gjennomgang med forbedringer i Adwordskampanjer kanskje 6-7000 kroner, hvis vi vurderer at dere ikke trenger så mye hjelp.
  • Timeprisen er 1590 kr, for mindre enn 10 timer per måned og det gis 10% rabatt på mer enn 10 timer/md. Her får du en senior rådgiver som er sertifisert er ratet over snittnivået sett i forhold til den Norske benchmarkvurdering av Google Partnere.
  • Vår rimeligste faste Adwordsavtale etter oppstartskonsultasjon inneholder to timers hjelp og håndtering av Adwords markedsføring, hver uke i tre måneder for kr. 12.800,-/md.
Når det gjelder annonsekostnader kan vi hjelpe med å finne et passende budsjett. Dette setter vi sammen basert på vår kjennskap til markedet og kundens forretningsstrategi.

Budsjett og utgifter til Adwords Annonsering som betales til Google

Først en generell introduksjon til filosofien:
  • Er du i en bransje med sterk konkurranse, bør du sette av mer til annonsering enn om du selger varer/tjenester med liten konkurranse.
  • Du bør alltid bruke mye mer per salg i de første tre måneder/det første året av en kampanje enn du har umiddelbart lyst til. Fordi dess mer du investerer i begynnelse, dess mer data har du å jobbe med for å forbedre nettstedet ditt og din SEO.
  • Ikke fravelg dyre søkeord bare fordi de er dyre, fravelg søkeord fordi du ikke kan tjene penger på de brukere som benytter dem og klikker på annonsene alikevel.
  • Betal hellere oppstartspenger til en erfaren Adwords ekspert som kjapt kan velge og fravelge søkeord og emner med største omhu – ellers risikerer du å få for liten effekt av annonseringen og risikerer å betale mange hundre/tusenvis av kroner for å få trafikk fra folk som ikke er det minste interessert i å kjøpe. Det ønsker du ikke.

Hva koster et klikk på en Ads Annonse?

På spørsmålet om hva et klikk koster så avhenger dette av
  1. sted
  2. enhet
  3. bruker
  4. tidspunkt
  5. kampanjestruktur og søkeordsgruppering
  6. kvalitet på annonsen
  7. landingssider
  8. historikk og konkurrenter
  9. søkevolum
  10. relevans
  11. og en del ekstra…
Da jeg begynte med Google Adwords kunne jeg få fem nye besøkende for 1 krone på søkeordet overgangsalder. I dag koster det nesten 100 kroner per klikk hvis du er uheldig. Noen ganger mer. Men annonserer du overfor en person som har besøkt nettstedet ditt tidligere og har laget lister med besøkende i Adwords, så kan du nå få et slikt klikk for 20 kroner, dvs. sirka en femtedel av prisen. Så start med å lage lister:)

Snu spørsmålet litt på hodet og se innover

Still deg hellere spørsmålet:
  • Hvor mye har jeg råd til å betale for å få en henvendelse eller et salg? Og bruk det som utgangspunkt for modellering av dine Ads kampanjer.
Det viktigste spørsmålene omkring pris og Ads er nemlig:
  • Hva er bør verdien av et klikk fra Ads være verdt for deg og hvor mye ønsker du å betale per kundetype?
  • Hvilken verdi har hver type salg/henvendelse?
Regn ut verdien av hver kundetype før du begynner med Google Ads, slik at du kan se hvor mye du har råd til å investere for å få akkurat denne kundetypen inn på nettstedet ditt. Når du vet dette, har du mulighet for å se hvor mye du kan betale per klikk.

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.