
Dette er et typisk spørsmål som ofte lander i innbakken og som jeg derfor legger ut et grundigere svar på her fremfor å skrive samme mail flere ganger;)
Spørsmålet skal besvares todelt.
- Den ene delen handler om håndtering og arbeide med kontoen, som Nettpilot tar betalt for.
- Den andre delen handler om annonseringskostnadene som går direkte til Google.
Hva koster Google annonsering, håndtering og optimalisering hos Nettpilot?
- Hos Nettpilot kan du bestille helt ned til 3 timers Adwords optimalisering eller booke en oppstartskonsultasjon for kun 4.990,-.
- Hvis du har en konto som du ikke riktig får til å fungere eller du har et eksternt byrå som gir deg grå hår og bare utgifter og ingen effekt, så ta kontakt og vi ser på Google Ads kontoen din, for dernest å vurdere om vi vil kunne forbedre den. Hvis vi mener vi kan det, starter vi som oftest med oppstartspakken på 4990,- som gir tilfredshetsgaranti og pengene tilbake hvis ingen dokumenterbar effekt har inntruffet.
- Som resultat av oppstartspakken foretar vi en samtale om hva dere trenger og hvilken innsats dere selv kan legge i dette.
Noen ganger skal vi lage en skikklig kontoopprydding. Det kan sagtens være noe vi bruker opp til 15-20 timer på på en måned alt etter kontostørrelse. Andre ganger koster en gjennomgang med forbedringer i Adwordskampanjer kanskje 6-7000 kroner, hvis vi vurderer at dere ikke trenger så mye hjelp.
- Timeprisen er kanskje høyere enn andre norske byråers timelønn, men det gis rabatt ved faste forutsibare avtaler. Her får du en dedikert senior rådgiver som er sertifisert er ratet over snittnivået sett i forhold til den Norske benchmarkvurdering av Google Partnere. Med 15 års erfaring. Her er ingen juniorer eller folk som jobber fra jobb til jobb.
- Vår rimeligste faste Adwordsavtale etter oppstartskonsultasjon koster 3490,-/md. Dette gjelder typisk bransjer med liten konkurranse og behov for endring av kampanjer.
- Håndtering av Google Ads markedsføring, to ganger hver uke i tre måneder for kan du få for kr. 13.800,-/md, der vi også jobber aktivt med utvikling av nye kampanjer og budskap samt konverteringsoptimalisering.
Når det gjelder annonsekostnader kan vi hjelpe med å finne et passende budsjett. Dette setter vi sammen basert på vår kjennskap til markedet og kundens forretningsstrategi.
Vi tar IKKE prosenter av annonsebudsjettet dit og har derfor null interesse i å øke dine Ads utgifter.
Budsjett og utgifter til Adwords Annonsering som betales til Google
Først en generell introduksjon til filosofien:
- Er du i en bransje med sterk konkurranse, bør du sette av mer til annonsering enn om du selger varer/tjenester med liten konkurranse.
- Du bør alltid bruke mye mer per salg i de første tre måneder/det første året av en kampanje enn du har umiddelbart lyst til. Fordi dess mer du investerer i begynnelsen, dess mer data har du å jobbe med for å forbedre nettstedet ditt og din SEO.
- Ikke fravelg dyre søkeord bare fordi de er dyre, fravelg søkeord fordi du ikke kan tjene penger på de brukere som benytter dem og klikker på annonsene alikevel.
- Betal hellere oppstartspenger til en erfaren Google Ads ekspert som kjapt kan velge og fravelge søkeord og emner med største omhu – ellers risikerer du å få for liten effekt av annonseringen og risikerer å betale mange hundre/tusenvis av kroner for å få trafikk fra folk som ikke er det minste interessert i å kjøpe. Det ønsker du ikke.
Hva koster et klikk på en Ads Annonse?
På spørsmålet om hva et klikk koster så avhenger dette av
- sted
- enhet
- bruker
- tidspunkt
- kampanjestruktur og søkeordsgruppering
- kvalitet på annonsen
- landingssider
- historikk og konkurrenter
- søkevolum
- relevans
- og en del ekstra…
Da jeg begynte med Google Adwords kunne jeg få fem nye besøkende for 1 krone på søkeordet overgangsalder. I dag koster det nesten 100 kroner per klikk hvis du er uheldig. Noen ganger mer. Men annonserer du overfor en person som har besøkt nettstedet ditt tidligere og har laget lister med besøkende i Adwords, så kan du nå få et slikt klikk for 20 kroner, dvs. sirka en femtedel av prisen. Så start med å lage lister:)
Snu spørsmålet litt på hodet og se innover
Still deg hellere spørsmålet:
- Hvor mye har jeg råd til å betale for å få en henvendelse eller et salg? Og bruk det som utgangspunkt for modellering av dine Ads kampanjer.
Det viktigste spørsmålene omkring pris og Ads er nemlig:
- Hva er bør verdien av et klikk fra Ads være verdt for deg og hvor mye ønsker du å betale per kundetype?
- Hvilken verdi har hver type salg/henvendelse?
Regn ut verdien av hver kundetype før du begynner med Google Ads, slik at du kan se hvor mye du har råd til å investere for å få akkurat denne kundetypen inn på nettstedet ditt. Når du vet dette, har du mulighet for å se hvor mye du kan betale per klikk.