
NETS, Vipps, Svea, Walley, Arvato, Klarna, Stripe, Paylike, Paypal? Visa eller Mastercard? Kortbetaling, delbetaling, faktura eller mobilbetaling?
Det finnes en del varianter av betalingsmetoder og nettbutikker – I dette innlegget får du en oversikt over de mest brukte løsningene. Slik kan du danne deg et inntrykk av hvilken løsning og leverandør du bør velge når du skal i gang med salg av varer og tjenester online.
Be om rask hjelp fra Nettpilot eller sett deg inn i det meste om betalingsløsninger for e-handel, ved å lese mer om dette nedenfor.

Hvordan finner man de riktige prisene for norske betalingsløsninger til nettbutikker? Men med litt research, så skal det gå an å finne en løsning som passer til din forretningsmodell.
Vi gir det hjelp med å få overblikk betalingsmetoder, leverandører, kostnader per transaksjon og faste avtalepriser, slik at du kan danne deg et fornuftig bilde over de totale kostnadene.
Når du har lest dette innlegget bør du selv kunne vurdere hvilken betalingsløsning som er optimal for deg og din e-handelsløsning.
Begynn med spørsmålet:
Driver jeg nettbutikk som hobby eller er det en større satsning over lengre tid? Og hvem skal jeg selge til?
Jeg har tidligere har skrevet en del om hvilke overveielser man bør gjøre seg når man begynner, før man velger nettbutikkløsning. Vær oppmerksom på hvilke ulemper og fordeler de ulike løsningene kan gi, og tenk deg godt om før du tar ditt endelige valg.
Betalingsløsning: Kort, faktura, mobil eller postoppkrav?
Når du skal velge nettbutikk skal du i tillegg til alle andre valg og beslutninger, vurdere hvilken betalingsform som vil passe best for deg.
Kortbetaling
Å ha en checkout med Visa eller Mastercard i nettbutikken vil være det optimale valget for mange, men kortbetaling gir også en del merutgifter både i oppstartsutgifter og i driftskostnader. Når kundene betaler med kort, slipper du å skulle bruke tid på purring og ekstra faktureringer, og dette koster selvsagt båd tid og penger. I tillegg er det mange kunder som ikke engang vil overveie å handle dersom de ikke kan betale med kort.
Fakturabetaling
Du kan dog også velge å gjøre en avtale med aktører som Collector Bank, Nets, Svea Webpay, Klarna, Arvato Afterpay, Lindorff eller andre faktura-innkrevningsaktører, og da vil de ta seg av innkrevning av pengene som kunden din skylder
Dette kan koste deg en del mer, men KAN senke terskelen for kjøp da folk som ikke har kredittkort tilgjengelig eller penger på konto kan handle hos deg. Da må du dog spørre deg selv om det er slike kunder du ønsker å ha, på lang sikt.
Lindorff, Klarna, Collector og Arvato Afterpay kan integreres med Netaxept betaling eller som standalone betalingsløsning.
Mobil betaling
Dersom du har tenkt å ha en nettløsning som skal kunne tilpasses mobile enheter, som Iphone, Android eller andre smarttelefoner, eventuelt nettbrett og Ipads, bør du også vurdere å få til en betalingsmulighet for mobile enheter.
Innen mobilbetaling har vi i Norge nå først og fremst Vipps (klikk og bestill Vipps til WooCommerce), og i Danmark er det Mobilepay fra Danske Bank som er primære metode. Disse kan også benyttes som betalingsmuligheter i din nettbutikk. I Sverige er det Swish som er den foretrukne mobile betalingsmetoden.
Mobilepay, Vipps og Swish kan i dag integreres enkelt i Netaxept sin løsning og dermed i WooCommerce.
Vipps er også tilgjengelig via Bambora Checkout og i Nets Easy Checkout.
Vipps har også en egen integrasjon og siden 2022 en egen Vipps Checkout, som også åpner for kortbetaling, som koster en del mer per transaksjon (2,99%), enn de som er integrert med kortbetalingsløsninger som Netaxept, Nets Easy og Bambora. Den har tilgjengjeld ingen månedlige kostnader og er derfor ganske konkurransedyktig i forhold til utelandske løsninger som Paypal og Stripe.
Vær oppmerksom på Applepay og SamsungPay
Både Apple Pay og Samsung Pay er løsninger som man bør overveie som supplement og her er det oftest verdt å sjekke opp på hvilke av de store betalingsleverandørerne som leverer integrasjon slik at man ikke blir tvungen til å ha alt for mange tekniske integrasjoner i nettbutikken sin.
Netaxept tilbyr integrasjon med Apple Pay i sitt betalingsvindu.
Facebook Payments (Meta pay), kan jeg bruke det?
Facebook betalingstjeneste er først og fremst beregnet på vennebetaling. Facebook sine betalingsbetingelser er ikke lette å forstå og Facebook tilbyr ikke noen som helst beskyttelse mot svindel og feilbetalinger. Det finnes ingen fortrydelses-, tilbakebetaling eller kanselleringsfunksjoner.
Utenlandske betalingsløsninger
Vi har også Paypal, Google Pay, Skrill og Stripe, som alle er litt lik Paypal på en og annen måte. Lenkene er til prisstruktur.
Typisk er prisen for disse omkring 1,9 -3,4% av transaksjonsbeløpet + et fast beløp i transaksjonsgebyr.
Betalingsløsning med kortbetaling bør være første prioritet
Både for ikke å utelukke de som ikke benytter mobilbetaling og samtidig for å kunne selge varer til folk i utlandet. Her har delfinanseringsløsningen en del begrensninger.
Komplette Checkoutløsninger med flere betalingsmetoder i en samlet avtale
Det finnes nå flere aktører som samler flere betalingsmetoder i en checkoutløsning:
Bambora Checkout
Segmenter: B2C & B2B
Markeder: NO, DK, SE
Betalingsmetoder: Kortbetaling, Vipps, Swish, Mobilepay, faktura og delbetaling + Walley
Netthandelsplattformer:
Magento 2, Opencart, Prestashop, Woocommerce, Shopware, Shopify, Drupal, Oxid + Åpen API for skreddersøm.
Nets Easy
Segmenter: B2C & B2B
Netthandelsplattformer:
Magento 2, Opencart, Prestashop, Woocommerce, Ecwid
Svea Checkout
Segmenter: B2B primært, men også B2C
Betalingsmetoder: Kort, faktura og delbetaling + inkasso.
Netthandelsplattformer:
Magento 2, Opencart, Prestashop, Woocommerce, + Åpen API for skreddersøm.
Klarna Checkout (KCO)
Segmenter: B2C & B2B
, DK, UK, DE, EU, US, AUS
Betalingsmetoder: Kort, faktura og delbetaling.
Walley Checkout (har tatt over for Collectors checkout)
Markeder: SE, FI, NO, DK, DE
Segmenter: B2C & B2B:
Betalingsmetoder: 14 eller 30 dagers faktura, samlefaktura, kampanje, 3-36 måneders finansiering, direkte bankbetaling via Trustly, kortbetaling: Visa, Mastercard, Vipps, Swish og MobilePay.
Netthandelsplattformer:
Askås, Carismar, E37, Jetshop, Magento 2, Opencart, Prestashop, Procommerce, Regap, Sitedirect, Storm Commerce, Viskan, Wikinggruppen, Woocommerce.
Klarna har blitt skikkelig populær hos forbrukerne, men nettbutikk-eiere er ikke alle udelte fornøyde – les artiklen, fordeler og ulemper med Klarna Checkout.
Klarnas inntok i USA har også kostet for selskapet, som har vært nødt å sparke 10% av alle ansatte som følge av dundrende underskud i 2022.
Postoppkrav
Med postoppkrav får kunden pakken utlevert mot betaling på postkontoret/post i butikk. Her det det Posten Norge, som krever inn betalingen for deg. Posten overfører da betalingen til din konto, noe som er trygt for både selger og kjøper.
Her er Postens priser for Norgespakken med Postoppkrav:
- Antall transaksjoner pr. måned
- Beløp per transaksjon
- Samlet omsetning
- Bambora Checkout med kort, faktura,m delbetaling og Vipps: kr. 0,- i etablering, 245,- per måned ( 1,95% per betaling). Bestill
- NETS: Netaxept Start med kort: kr. 2500,- i etablering, kr. 300 pr. måned, og kr. 3,- pr transaksjon. (+ innløser priser) Bestill
- NETS: Netaxept Advanced med kort: kr. 7500,- i etablering, kr. 700 pr. måned, og kr. 1,- pr transaksjon. (+ innløser priser) Bestill
- Nets EASY med kort, faktura, delbetaling, vipps: kr. 0,- i etablering, kr. 200 pr. måned, og kr. 2,- (+2,00%) pr transaksjon. Bestill
- Klarna (Klarna Checkout, delbetaling og faktura): kr. 0 i oppstart, 0 pr måned, 2,79 % + 3,50 kr. per transaksjon. Bestill
- Svea Webpay Kortbetaling, Faktura, Delbetaling: Kr. 0 i etablering / 295,- pr mnd. Bestill
- Dintero med kortbetaling og Vipps: 1,95 % + 1 kr. Bestill
- Paylike: Kr. 0 i etablering, 1,35% + 0,5 NOK per transaksjon. Bestill
- Vipps: kr. 0 i oppstart, 2,99% per transaksjon, mindre ved store volum.
Bestill
Priser for Norgespakke med postoppkrav
Les mer om postoppkrav hos Posten.
Ditt valg av betalingsform vil derfor innvirke både på brukervennlighet og tilliten din nettbutikk vekker hos kunden. Hvis du har god kjennskap til dine brukere og kunder, så bør du også vite hvilken betalingstype som passer best for nettopp din nettbutikk.
Kortbetaling fortsatt størst i 2021

handlet på nett den siste måneden. Noe av forklaringen på dette kan være at nordmenn generelt sett anser det som enklere og tryggere å trekke kortet sammenlignet med andre betalingsmetoder.
(Foretrukne online betalingsmetoder i Norge 2020 – Kilde: Nets Rapport om Norsk Ehandel, mars 2021)
Beregne pris på betalingsløsningene?
Prisstrukturene for betalingsløsninger kan være snodige, men med litt research kan man regne ut hva som svarer seg best. Prisen beregnes oftest ut fra variablene du finner nedenfor, så sett deg ned og lag et overslag over omfanget av forventet handel før du begynner å sjekke ut betalingsløsninger. Lag gjerne en inndeling per måned/halve og hele år:
Har du omsetning på 1 mio per måned med sirka 1000 kroner per transaksjon vil du f. eks. skulle betale mye mer for å ha en Klarna eller en Paypal enn for en Nets eller Bambora løsning. Nettpilot har et beregningskjema for alle disse betalingsformer og kan beregne helt presist hvilke kostnader en nettbutikk vil ha til betalingsleverandør alt etter antall transaksjoner per måned, og gjennomsnittlig transaksjonsbeløp.

Ovenfor er et eksempel på en beregning som vi utfører når våre kunder ber om et estimat på hva de ulike betalingsleverandørene koster. Vi benytter også slike skjemaer til å vurdere potensialet ved å endre på trafikkmengde, konverteringsrate eller transaksjonsstørrelse.
Innløseravtale
Skal du ha en nettbutikk med egen betalingsløsning som ikke er en integrert Checkout løsning, slik som Bambora Checkout, Vipps Checkout, Nets Easy Checkout eller Svea Checkout, vil du i tillegg skulle inngå en innløseravtale.
Nets kortinnløsning på telefon 815 00 400 (Se hvilke krav som stilles og last ned bestillingskjema her) Er din bedrift medlem av Virke har du gode rabatter hos Nets. Kontakt oss hvis du har spørsmål rundt dette.
Priser og betalingsmodeller
Det tilkommer kostnad til konsulenttimer med teknisk integrasjon og oppsett av disse løsninger.
Integrasjon med regnskapsprogram?
Kanskje tenker du på å utvide din forretning fra fysisk butikk til også å drive nettbutikk, eller til og med satse 100 % på netthandel? Da bør du også overveie hvilke muligheter ditt eksisterende regnskapsprogram gir deg.
Still deg selv spørsmål som:
- Vil det kunne integreres problemfritt med din nye nettløsning, eller vil det kreve manuelt arbeide?
- Kanskje vil det også kreve ekstra utvikling og integrasjonsinnsats?
Mange små og mellomstore selskap benytter løsninger som Fiken, Visma, PowerOffice, Mamut, Tripletex, 24sevenoffice, Ajour, Unimicro. Ta en snakk med din leverandør om hvilke muligheter og begrensninger de setter for din nye nettbutikkløsning.
Vurderinger og anbefalinger
Forventer du mange transaksjoner og en høy omsetning bør du velge en premium løsning med det samme. Slik sikrer du deg god service, god brukervennlighet og lavere faste kostnader.
Som hobbybutikksinnehaver vil den rimeligste løsningen for deg være Paypal eller Stripe. Da trenger du ikke innløseravtale, du betaler ca 3 – 3,4 % + 3 kr. pr transaksjon og dine kunder får en sikker betalingsløsning.
Ved å benytte en slik sin betalingsløsning i en oppstartsfase, kan etableringskostnadene holdes nede. Dette er en forsiktig tilnærming til å drive nettbutikk, men lav risiko kan være en fornuftig løsning til du ser hvor det bærer hen.
Dette går selvsagt litt på bekostning av brukervennlighet i de siste transaksjonstrinn, samt administrasjonstid for deg, men når det ser ut til at kundefundamentet og turnoveren blir høy nok, vil det da være en enkel sak å skifte til Nets (Netaxept)
Med Paypal eller Stripe som eneste betalingsløsning skal du dog være oppmerksom på at du sannsynligvis «mister» en del kunder, som enten ikke har tillit til disse som betalingsløsning, og det er også mange som ikke ønsker å opprette en Paypalkonto, eller av andre grunner mister tilliten til din nettbutikk som følge av at du ikke tilbyr andre måter å betale på. Er du i et marked med stor konkurranse, kan dette være svært risikabelt for deg, men dersom du enten tilbyr langt lavere priser enn dine konkurrenter, eller selger produkter som er unike/har liten konkurranse, så kan det fungere bra.
Nettpilot bruker vår Netaxept Advanced betalingsløsning for WooCommerce, som gir mulighet for Visa, Mastercard og Maestro card og Vippsbetaling, sammen med Paypal og faktura/bankoverføring.
Dels fordi vi primært selger tjenester som faktureres, og dels fordi kunder som kjøper et av våre moduler stort sett er komfortable med Paypal og Netaxept som betalingsløsning. De som ikke har kort kan bestille og få tilsendt faktura.
Netaxept betalingsløsning aksepterer og kan integreres med følgende betalingmetoder: Kortbetaling
Visa
MasterCard
AcceptCard
AmericanExpress
DanishConsumerCard
DanishDebitMasterCard
DanishDebitVisa
Dankort
DinersClubInternational
JCB
Maestro
NordeaECreditWhiteCard
Visa
MasterCard
AcceptCard
AmericanExpress
DanishConsumerCard
DanishDebitMasterCard
DanishDebitVisa
Dankort
DinersClubInternational
JCB
Maestro
NordeaECreditWhiteCard
Mobilbetaling
Vipps
MobilePay
Paytrail
ApplePay
SamsungPay
Fakturaløsninger
Klarna
KlarnaInvoice
GothiaInvoice
GothiaInstallment
HandelsbankenInvoice
HandelsbankenInstallment
Vipps
MobilePay
Paytrail
ApplePay
SamsungPay
Fakturaløsninger
Klarna
KlarnaInvoice
GothiaInvoice
GothiaInstallment
HandelsbankenInvoice
HandelsbankenInstallment
Direkte bankoverføring
NordeaFinans
NorwegianResursBank
ResursBank
SwedishDebitMasterCard
SwedishDebitVisa
SwedishResursBank
Direct banks
BankAxess
BankAxessMobile
DanishBankNordea
SwedishBankDanskeBank
SwedishBankHandelsbanken
SwedishBankNordea
SwedishBankSEB
SwedishBankSwedbank
FinishBankAktia
FinishBankAlandsbanken
FinishBankHandelsbanken
FinishBankNordea
FinishBankOp
FinishBankPopPankki
FinishBankSaastopankki
FinishBankSampo
FinishBankSPankki
NordeaFinans
NorwegianResursBank
ResursBank
SwedishDebitMasterCard
SwedishDebitVisa
SwedishResursBank
Direct banks
BankAxess
BankAxessMobile
DanishBankNordea
SwedishBankDanskeBank
SwedishBankHandelsbanken
SwedishBankNordea
SwedishBankSEB
SwedishBankSwedbank
FinishBankAktia
FinishBankAlandsbanken
FinishBankHandelsbanken
FinishBankNordea
FinishBankOp
FinishBankPopPankki
FinishBankSaastopankki
FinishBankSampo
FinishBankSPankki
Forhåndsbetalte løsninger
Prepaid solutions
GiftCard
GiftCardCenter
iGiveGiftCard
PBSPrepaidCard
SB1GiftCard
SB1GiftCardCenter
Andre
PayPal
Lindorff
EnterPay
ApplePay
Prepaid solutions
GiftCard
GiftCardCenter
iGiveGiftCard
PBSPrepaidCard
SB1GiftCard
SB1GiftCardCenter
Andre
PayPal
Lindorff
EnterPay
ApplePay
Behandlingstid
Med Paypal kunne du tidligere være i gang med betalingsløsningen i løpet av en ukes tid. Men i kjølvannet av WikiLeaks har det kommet nye regler for nonprofit og bedrifter/organisasjoner som gjør at man må sende inn en del dokumentasjon. Driver man f.eks en grasrotsorganisasjon med en politisk agenda, kan man ikke bruke Paypal. Stripe har vært i Norge fra høsten 2014 , og kan settes opp på under en dag.
Nets, Bambora, Klarna, Vipps, Svea og de andre tar typisk 3-5 arbeidsdager.
Har man ikke fulgt krav til nettbutikkløsningen fra innløseren, kan det nemli ta ekstra tid med godkjennelse.
For å få innløseravtale:
Du skal ha en nettside som tilfredsstiller kravene i henhold til Kjøpsloven. Bestillingsprosessen og produktene bør også være på plass før du søker om innløseravtale. Innløser krever ikke at du har betalingsprosessen klar når du søker om avtale, men det er en fordel. Når du har sendt en søknad til kortinnløseren vil de sette i gang behandling av denne. Dette omfatter bl.a. en kredittvurdering og kan derfor ta noe tid.
Bemerk: Selv om du allerede har en avtale med en innløser om fysisk handel, må du ha en særskilt avtale for netthandel.
Lurer du på noe?
Hvis du fortsatt er usikker på hvilken løsning du bør velge, eller har andre spørsmål vedrørende etablering av nettbutikk med betalingsløsninger, kan du ta kontakt her.
Pingback: Dibs, PayEx, BBS, PayPal etc - Webforumet.no
Uansett hvilken bankløsning du har så burde du også integrere PayPal, irriterer meg grenseløst når eg ikkje kan bruke paypal på norske nettbutikker.
Hei Helge.
Takk for kommentarer. Jeg er forsåvidt så enig med deg her. Utfordringen med å ha Paypal, i tillegg til f. eks. Netaxept eller Dibs er at Paypal tar en del mer av kaka på større transaskjonener og at tiden som går til administrasjon kan bli litt vel overveldende når det er mange transaksjoner. Utfra et brukervennlighetsperspektiv er jeg 100% enig med deg. Jeg opplever selv at mine brukere foretrekker Paypal fremfor Netaxept, fordi de er enklere for dem. Det koster meg dog en del mer i gebyrer, men det øker konverteringsraten.
Hva med betalingsløsninger basert på bitcoin. Vil ikke de komme gunstigst ut av alle?
Hei Per og velkommen til!
Det kan jeg ærlig talt ikke svare deg på. Men som nettbutikk-eier tror jeg dessverre ikke at man vil kunne selge mye hvis man KUN benytter bitcoin som betalingsmulighet. Med mindre man henvender seg til en meget snever målgruppe. Bitcoin er fortsatt et meget ungt fenomen som ikke har nådd en kritisk masse, det virker som en ustabil valuta og det er få brukere i Norge. Veldig lite kontroll og regulasjon i bitcoins virker det som.
Se også: https://bitcointalk.org/index.php?topic=913758.0 og http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1635371.
Synes især denne artikkelen beskriver utfordringen godt og grundig: http://www.finanssans.no/hva-er-bitcoin/
Hei Nickolass!
Takk for det fine indlæg. Jeg er også enig med Helge om at man som nettbutikk bør integrere flere betalingsløsninger herunder f.eks. Paypal, DIBS eller Epay. Men jeg kunne godt tænke mig at vide om du ved hvordan de forskellige betalingsløsninger konverterer i Norge? Hvilken betalingsløsning føler forbrukerne sig mest trykke ved?
Hei Kristoffer, og takk for kommentaren. Jeg har snakket med både Dibs, Epay, Nets og Klarna om å få klartlagt dette skikkelig, ikke bare for å få inn konkurranseelementets underholdningseffekt, men også for å finne ut hva det egentlig er, som fungerer best slik at man kan forbedre seg over hele linjen. For å få skikkelig svar må man jo spørre nettbutikkeierne, som ikke alle er like glade for å dele konverteringsdata, og vi må samtidig spørre forbrukerne. Hvis jeg lager en undersøkelse vil du da hjelpe å spre den?
Finnes det en payment method for Woocommerce Subscriptions med faktura som valg? Kanskje en løsning som integrerer dette mot et regnskapsprogram?
Hei Robert
Ja, med Sveapay, Epay eller Dibs account kan du få dette til. Kanskje også Klarna.
Det går også an med pdf faktura direkte fra WooCommerce som er kompatibel med Woo Subscriptions, men da ikke integrert mot noen eksterne systemer se eksempel her:WooCommerce Faktura. Les mer på http://wcpdfinvoices.com/
Hei! Ønsker å formidle kritikk av Klarna. Jeg opplever litt for ofte at det er «feil», ja jeg sier feil med gåsetegn, på Klarna sine nettsider. Enten kommer jeg ikke forbi kravet om å oppgi fødsels og person nummer, noe de ikke har lov til å be om når du vil betale med kort. Eller man kommer ikke igjennom når man klikker på å betale med kort. Det som alltid ser ut til å virke, er å betale med utsettelse. Helst avbetaling. Tilfeldig? NEPPE!
Det irriterer meg at man blir viderekoplet til denne betalingsordningen når man handler i seriøse norske nettbutikker. Det tok lang tid før jeg oppfattet at dette ikke var en bank. Vi kunder er for sløve. Billig for nettbutikken – gratis for kunden???? Når noe ser ut til å være for godt til å være sant……. Hvem betaler de gode pengene Klarna tjener? Vennlig hilsen Benedicte
Hei Benedicte, takk for tilbakemeldingen din. Jeg ønsker å balansere innspillet ditt og sender derfor din kommentar videre til Klarna i Norge slik at de får anledning til å svare på kritikken din. Jeg kan selvfølgelig ikke svare på Klarna sine vegne. VH Nickolass
Hei Benedicte
Jeg kunne ikke sagt meg mer enig i det du skriver. Klarna Checkout er ikke en god løsning. Jeg har ikke opplevd at den «ikke virker på kortbetaling, men jeg opplever at den «lurer» deg inn i et kjøp før du velger betalingsløsning. Satt på spissen kan vindusshoppere som ikke følger med, fort bli gjeldsslaver uten at de egentlig ville det.
Forbrukere flest er vant til å bli presentert med en totalpris, og så velger man hvordan man vil betale. Det er slik man gjør det når man står i fysisk butikk.
Jeg har Klarna i min nettbutikk, men jeg har droppet Checkout-løsningen. Kun faktura og Konto – og i tillegg til Paypal ser det ut til at det er tilstrekkelig med betalingsalternativer for mine kunder. Ingen klager så langt etter tre år 🙂
Pingback: Betalingsprosessen må være enkel og sikker | Fusionmediaub