
Hvis du står og har bruk for ny publiseringsløsning og ikke vet hva du skal velge, så les først dette innlegget – det er viktig og tar bare et minutt.
Et par spørsmål først:
Hvem i organisasjonen står for behovsavklaring og kravspesifikasjoner?
Hvem står for research og innhenting av tilbud?
Hvilke motiver har de som skal avgjøre rammene for bedriftens online forretningsunivers?
Hvilke motiver har du, hva er dine mål?
Hvilken forretningsmessige strategi ligger bak?
Jeg spør om dette fordi din faste IT eller webpartner, markedssjef, interne webdesigner, grafiker eller regnskapsfører ikke nødvendigvis har de forutsetninger eller motiver som trengs for å kunne vurdere hva som er beste løsning for deg og organisasjonen – i det lange løpet.
Du og din organisasjon, som er innholdsleverandør eller tjenesteleverandør har bruk for en løsning som kan gjøre det enklere for dere å være tilgjengelig på Internettet. Ikke en løsning som bare er tilpasset behovene til nåværende IT eller webpartner eller enkelte høytråpende individer internt i organisasjonen.
Å la enkelte ansatte foreta valget alene kan være en risky business, både fordi det tar tid fra de daglige oppgavene og fordi enkeltpersoner har tendens til å foretrekke de løsninger som de selv er mest bekvemme med. Og dette er ikke nødvendigvis alltid til fordel for organisasjonen.
En uavhengig rådgiver kan ta på seg oppgaven med å finne frem til hvilken løsning som dekker organisasjonens behov best – ut fra et helhetlig perspektiv. Slik sparer dere tid og ressurser på på interne maktkamper og stridigheder og får en løsning som tar hensyn til foretningsdrift og samlet lønnsomhet, uten å forfordele de i organisasjonen som råper høyest.
Hvilken løsning du har bruk for nå, og hvilken løsning du har bruk for om 2 år, er det ikke lett å vurdere på et øyeblikk.
Her er det mange faktorer som må tas hensyn til.
Står du i en situasjon som denne i dag og har du spørsmål og overveielser vedrørende ulike publiseringsløsninger, proprietære som åpen kildekode løsninger, kan du ta kontakt.