Liten nettbutikk? Betalingsløsningen din tar kanskje 10% av dine marginer – regn litt på det

vipps logo nyhetsak

Prisstrukturene for de mest populære betalingsløsningene i Norge er til å bli (enda mer) gråhåret over, fortsatt!

I 2007 satt jeg og irriterte meg grønn over at det var hinsides vanskelig å få enkle priser ut av betalingsleverandørene da jeg selv skulle starte min første nettbutikk. Jeg måtte dengang bruke ekstremt mye tid frem og tilbake med mange ulike aktører gjennom lang tid, før jeg kunne få presis informasjon om, hva det rent faktisk ville koste meg å drive en nettbutikk med de ulike betalingsløsningene.

Det var også ganske få aktører som formidlet dette tydelig og de eneste som gjorde det dengang var egentlig bare Paypal og Stripe. Alle andre måtte du etablere en dialog med leverandøren først, for å i det hele tatt komme deg nærmere en godkjenning.

Noe så enkelt som en tabellbasert beregning, noen vanlige eksempelpriser var ikke til å oppdrive.

Mye har skjedd, men lite har egentlig endret seg, og mange av avtaleprisene som inngås med de norske betalingsleverandørene har som eneste formål å presse flest kroner ut av selgeren/bedriften – ikke å legge til rette for innovasjon eller bra forretningskonsepter. Det ligger ikke mye verdier i bunn hos de fleste betalingsløsningsaktører, annet enn rent kapitalistisk funderte.

Det betalingsleverandøren tar seg betalt for, er å legge til rette en plattform, som i mange tilfeller er skikkelig upraktisk, uforholdsmessig dyr og dårlig tilpasset dagens norske etablerere og deres situasjon, og som i samme grad som mange regnskapsbyråer, grovt sagt «melker» bedriftene, så mye de overhodet kan for å maksimere profitten sin.

Det har dog kommet et par store elefanter inn i rommet. Klarna var en av dem, og Vipps den andre, som har lagt til rette for mere smidige løsninger, noe som dessverre også har sin pris.

For frivillige organisasjoner som driver med kiosksalg, vaffelsteking og dugnad, så spiser betalingsaktørene og bankene en ganske stor del av kaken i forenklingens tjeneste.

Les også artiklen Vipps, vaffelsteking, kiosksalg og dugnad

La meg utdype, uten for mye om, og men.

Betalingskostnadene online øker jo mer smidig løsningen oppfattes av forbrukerne

Når det gjelder Nettbetaling og bruken av Vipps i Nettbutikk, så startet eventyret egentlig helt greit med at Vipps ble tilgjengelig i Netaxept Checkout og Bambora Checkout, til samme pris per transaksjon, som avtalen, man hadde inngått med kortinnløser, typisk 0,7-1,25% per transaksjon, pluss en krone eller to per ordre, noe som er greit. Dog hensyntatt et månedlig fast beløp til f. eks. Nets, kanskje noen husker Teller eller Clearhouse som skulle ha en del av kaka også.

I både Nets Easy, Klarna og nå Vipps Checkout er de fleste faste beløp per måned fjernet, men til gjengjeld har man økt kostnadene per transaksjon for selger, slik at det nå ligger fra 2% til 3% som standard.

Omkostningene for en liten norsk nettbutikk som omsetter for 2,5 millioner kroner i året øker med 25 tusen kroner med Vipps Checkout, som samtidig spiser 10% av marginene dine

Regn på dette: En liten nettbutikk som har 200 ordrer til en verdi av 208 333 kr. i måneden, går fra å ha utgifter til betalingsløsning på rundt 37.000 med Nets Netaxept (som har Vipps) (1% + 2 kr per transaksjon + fast månedspris) til Vipps Checkout som koster rundt 62 250 i betalingsutgifter.

Det er 24.000 i forskjell, rett i lomma på DNB. Det verste er nesten at Nets også tjener kassen, siden prisene på internasjonale bankkort som Visa og Mastercard har gått ned de seneste årene.

Typisk så ligger fortjenesten/marginen i en slik størrelse nettbutikk på rundt 20-25%.

Skal vi være greie, så sier vi 25%.

Da er du på en margin på 625 000 på et år, som skal dekke ALLE nettbutikkens utgifter.

Du ser nå at Vipps og DNB tar hele 10% av fortjenesten din, som du skal leve av, og dekke ALLE andre kostnader med, slik som lagerleie, forsikringer, regnskap, datautstyr, telefon og bredbånd, kontorartikler og inventar, webtjenester, frakt og transport, emballasje, annonsering osv.
I denne opptikken mener jeg at bank- og betalingsaktørene tar alt for stor en del av verdiskapingskaka til de små og mellomstore norske bedrifter.

Det er ikke meningen å råde folk FRA å bruke Vipps betaling, ikke i det hele tatt. Dette er ment som et perspektiv. Men jeg tenker at du nå kanskje overveier en ekstra gang hvilken betalingsløsning du velger😉
Hva tenker du?

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.