Google Adwords kampanjekontroll

Google Adwords

Du kan måle deg litt frem på hvilke søkeord som generer god trafikk og hvilke som ikke gjør. Du kan også finne ut av at lite trafikk kan ha mer verdi enn mye trafikk.

Hvis du f. eks. kjører en kampanje med Google Adwords Annonser og betaler
  • 10 kr. hver gang noen klikker på din annonse som vises for søkefrase A
og
  • 2 kr. hver gang noen klikker på din annonse som vises for søkefrase B
så tar det ikke lenge å regne ut at det du med kr. 500,- per dag kan få
  • 50 besøk via søkefrase A
og
  • 250 besøk via søkefrase B.
Hva velger du da? Yes, dette var enkelt, for vi vil jo gjerne ha mange besøk i butikken, så vi velger søkefrase B… OK, la oss regne litt på det: Det viser seg i trafikk-målingen at de som kommer inn via søkefrase B i gjennomsnitt
  • bruker 0,11 minutt på nettstedet
  • leser 1,2 side per besøk
  • foretar 0,04 konverteringer (1 konvertering per 25 besøk)
Og de som kommer inn via søkefrase A i gjennomsnitt
  • bruker 2,40 minutt på nettstedet
  • leser 4,6 sider per besøk
  • foretar 0,4 konverteringer (to konvertinger per fem besøk)
Hvis du bare tenker trafikk vil du velge søkefrase B – ikke sant? Men hvis du regner litt på det kan du se at
  • søkefrase A kan gi 60 konverteringer på 30 dager med bare 150 besøkende
  •  søkefrase B kan gi 30 konverteringer med 900 besøk.
Da er det kanskje lurt å betale litt ekstra for å få de «riktige» kunder i butikken. Men, sa analytikeren… så kan du jo samtidig regne ut at det er stort potensiale i å kunne levere noe som matcher forventningene til de som benytter søkefrase A, og derfor kan du jo overveie om du burde tilpasse dine produkter eller nettsider til denne potensielle kundegruppen. Hvis du lever av annonseinntekter og annonsevisninger vil søkefrase B være en fordel.

Så lenge du vet hva du vil med trafikken som kommer innom ditt nettsted er du på rett spor.

Har du mye trafikk men lite salg, så ta  gjerne kontakt. Har du lite trafikk men gode produkter så MÅ du ta kontakt.Jeg kan sikkert hjelpe med begge deler.

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.