Norsk E-handel – når du vil i dybden

Nettpilot følger med på de viktigste E-handelstrender og aktører, og har her nedenfor samlet en oversikt over de vesentligste og viktigste rapporter, dokumenter og kunnskap som belyser Norsk og Skandinavisk E-handel opp til 2021 og fremover. Rapportene er produsert av de største aktører innen statistikk, logistikk og betalingsløsninger i Norge.

Nettpilot leverer i dag rådgivning til E-handelsaktører i Norge, Danmark og Sverige, og vi utvikler samtidig løsninger for nyetablerte selskap og digitale pionerer. Kontakt oss hvis du har spørsmål.

Vil du bli klokere innen E-handel kan du laste ned noen av de rapporter vi har samlet for deg nedenfor. Du kan også se oppdaterte internasjonale publikasjoner hos WorldLine, WorldPay og thepaypers og PostNord insights

bilde 3
PostNord har samlet en del gode innsikter på samlesiden Postnord Insights.

September 2023:
Nedgangstider krever tiltak. Strategier for e-handel og forhandlere i en økonomisk nedgang.
I rapporten Forbrukerprognoser 2023 presenterer Patrick Müller sine prognoser for e-handel og detaljhandel i 2023.

Norsk Ehandel 2022: Rapporten fra Nets

ehandel 2022 fordeling
Nøkkelfunn:
+10 % vekst i samlet pengebruk sammenlignet med 2021
80 % av folk oppgir at de betaler med kort
+56 % vekst i pengebruk pä reise sammenlignet med 2021

Oppsummert:
Internett har blitt mer tilgjengelig, raskere, sikrere og billigere, og dette påvirker nettvanene våre. Flere nettbrukere betyr flere potensielle kunder, og dermed et mer variert tilbud. 81% har handlet online seneste måned;)

Hent rapporten hos Nets
Norsk e-handel rapport 2021 fra Nets

Norsk E-handel 2021

Etter den rekordhøye varehandelen på nett i 2020 var det forventet at vi ville se et lite
fall i forbrukernes interesse. Og at reiser og tjenester blir mer populære i takt med at
restriksjonene gradvis lettes.

En titt innad i de enkelte kategoriene,
viser at det faktisk har skjedd en
hel del. De største økningene og reduksjonene av
bestemte produkter, tjenester, abonnementer og
reisetjenester har avdekket hva nordmenn interesserer seg for, og hvilke produkter og tjenester som taper seg i popularitet

Last ned rapporten

2020: Hjemleveringens år

Mange flere handlet på nettet i 2020. Stengte butikker og et ønske om å unngå trengsel på kjøpesentre gjorde at varehandel for mange nærmest ble synonymt med hjemlevering og pakker i posten.

Flere og bedre nettbutikkløsninger, kombinert med økt kapasitet hos post- og budfirmaer, sørget for fornøyde kunder i den andre enden.

Norske forbrukere handlet online for 84,8 milliarder i 2020, noe nær en dobling sammenlignet med 2019. Kortbetaling er den mest populære betalingsmetode, men rapporten viser også for første gang at Vipps betaling er mere populær enn faktura og delbetaling.

Last ned rapporten

Hjemlevering, strømmetjenester, e-læring og oppussing var viktige stikkord i en tid der mange fikk
hverdagen snudd på hodet. 2020 ble året der enda flere fikk oppleve hvor praktisk og effektivt netthandel er
– og for mange ble det også løsningen på utfordringene som dukket opp i forbindelse med covid-19.
Rapporten fra Nets gir deg en oppsummering av de viktigste tallene fra året som gikk.

Bring Research: Hva trigger julegavehandel på nett i 2020?

Utdrag fra Brings seneste undersøkelse om netthandel: I disse Korona tider er netthandel utvilsomt et tryggere alternativ enn å gå til en fysisk butikk så det er lite som tyder på at netthandelsveksten vil stoppe med det første. Dette så vi i årets Black Week og forventningene til årets julehandel på nett er skyhøye.
Utdrag fra Brings seneste undersøkelse om netthandel.
Bring Fraktguiden, Mybring API med Booking og EDI plugin til WooCommerce
Nettpilot er Bring Partner: Lær mer om Nettpilots Bring integrasjoner

Bring Research har på tampen av 2020 sett på hvilke faktorer som trigger skandinaviske kunder til å handle sine julegaver på nett, og hva som hindrer dem fra å handle på nett?
Her får du god innsikt om nettkundenes julehandelsvaner. 

I disse Korona tider er netthandel utvilsomt et tryggere alternativ enn å gå til en fysisk butikk så det er lite som tyder på at netthandelsveksten vil stoppe med det første.

Hent E-handelsrapporten «Slik vinner du tidenes julehandel på nett» fra Bring Research

Ehandelsrapporten fra Nets og Dibs, Norsk E-handel 2019
Hent den her>

Norsk E-handel 2019 - rapport fra Dibs Payments og Nets
Norsk E-handel 2019 – rapport fra Dibs Payments og Nets
Norsk E-handel 2019 fra Dibs og Nets har akkurat kommet ut. KLikk for å hente den.

Dibs Rapport Nordisk E-handel 2018

Dibs rapport om E-handel 2018
Rapporten er basert på intervjuer med ca. 7000 respondenter.
Norsk E-handel / Nordisk E-handel er en årlig statistisk rapport som gir et detaljert bilde av e-handelen
og dens utvikling i Norge, Sverige, Danmark og Finland.
Rapporten har de siste 11 årene estimert omsetning fra norske nettbutikker, mens Dibs i 2018 har valgt å estimere på nordmenns totale forbruk på både norske og utenlandske nettbutikker. Slik at rapporten i høyere grad reflekterer forbrukeratferd og understreker en viktig trend: E-handel anno 2018 har gått globalt.

PostNords rapport om netthandelen i 2018 – 1. halvår

Netthandelen i Norden 2018 - Postnord 1. halvår
Netthandelen i Norden 2018 – Postnord 1. halvår
Den nordiske netthandelen steg ifølge PostNords rapport med 11prosent i første halvår av 2018 sammenlignet med samme periode i fjor. Forbrukerne oppgir at de handlet på nettet for 98,7 milliarder norske kroner i første halvår av 2018. Sverige er det største netthandelsmarkedet med 40,3 milliarder kroner, etterfulgt av Danmark med 24,4, Norge med 22,0 og Finland med 12,0 milliarder. Drøyt 80 prosent av det nordiske netthandelssalget går til hjemlige forbrukere, og knapt 20 prosent handles fra utlandet.

Bring Research: Skandinavisk netthandel 2018

Skandinavisk netthandel 2018 - rapport fra Bring research
Skandinavisk netthandel 2018 – rapport fra Bring research
Dette er den senestee Bring Research undersøkelse datert 28. mai 2018. I dag får de fleste av oss varene sine på et utleveringssted, men visste du at hele 30% ville ha fått varen levert på en annen måte? Last ned

Norsk E-handel 2017

Dibs Norsk E-handel Rapport 2017 Her kan du laste ned Dibs Rapport om Norsk Ehandel 2017
Høydepunkter fra rapporten i 2017:
    • Den norske e-handelen omsetter for svimlende 105,1 mia.
    • Mer enn hver annen nordmann har handlet fra mobilen
    • 17 % av nordmenn gir til veldedighet på nett
    • Kortbetaling er fortsatt den største vinneren blant forbrukerne
    • 40 % av nordmenn har lagret kortopplysningene i en nettbutikk
Last ned Dibs rapport om Norsk E-handel 2017
E-handel i Norden 2017 E-handel i Norden 2017. Postnord rapport E-handel i Norden 2017, utgitt av Postnord, er en samlet gjennomgang av tendenser på tvers av det nordiske markedet og har denne gangen fokus på valgfrihet innen lerveringsmuligheter. Visste du at nordmenn er de i Norden som handler mest sport- och fritidsprodukter? Last ned rapporten E-handel i Norden 2017

Nettpilots mest aktuelle løsninger for E-handel

Inkl. en times konsultasjon

Norsk E-handel 2016

Virkes Ehandelsrapport 2016  Virkes eHandelsrapport 2016 er basert på Norges mest omfattende forbrukerundersøkelse om netthandel. Siden 2013 har 1000 personer rapportert inn sin netthandel til vårt barometer, hver 14. dag. eHandelsrapporten 2016 er basert på Norges mest omfattende forbrukerundersøkelse om netthandel. Siden 2013 har 1000 personer rapportert inn sin netthandel til vårt barometer, hver 14. dag.
Dibs Norsk E-handel Rapport 2016 Dibs norsk ehandel rapport 2016 Norsk E-handel 2016 er Dibs årlige rapport som gir et detaljert bilde av e-handelens utvikling. I år med spesiell fokus på nye og smartere handlekurvsløsninger.
E-handelen i Norden 2016 (PostNord) netthandel-i-norden Nordiske forbrukere netthandlet varer for 151,4 milliarder NOK i 2015, noe som er en økning på cirka 15 prosent fra 2014. 40 prosent av disse handlet i fjor varer fra utlandet. Andelen er fortsatt størst i Norge (50 %) og Finland (49 %).

Norsk E-handel 2015

Bring E-handelsrapporten 2015 Bring E-handelsrapporten 2015 I E-handelsrapporten 2015 handler det om å være relevant – alltid. Det handler om å vite hva kundene vil ha, hvordan de vil ha det og når.
Dibs Norsk E-handel Rapport 2015 Dibs Norsk E-handel Rapport 2015 Norsk E-handel 2015 er Dibs årlige rapport som gir et detaljert bilde av e-handelens utvikling. I år med spesiell fokus på mobil handel.
E-handelen i Norden 2015 (PostNord) E-handelen i Norden 2015 (PostNord) Nordmenn er de som handler desidert mest i forhold til innbyggertall (8 698 kroner). Svenskene handlet i snitt for 7 058, danskene for 6 463 kroner og finnene for 5 438 kroner. Nordmenn er også de som netthandler mest fra utenlandske nettbutikker.
Google Norge om digital handelslekkasje 2014 Google digital handelslekkasje 2014 Gjennomgang fra Oddgeir Games og Vidar Falkenberg som belyser hvordan norske nettbutikker som ikke selger til utlandet taper terreng, både i Norge og internasjonalt.
The use of online prices The use of online prices in the Norwegian Consumer Price Index Paper 1 written for the 14th meeting of the Ottawa Group, Tokyo, Japan, 20 ‐ 22 May 2015 in the Norwegian ConsumerPrice Index. Written for the 14th meeting of the Ottawa Group,Tokyo, Japan, 20 – 22. May 2015. By Kjersti Nyborg Hov, Anna Korlyuk, Leiv Tore Salte Rønneberg and Ragnhild Nygaard.
Samfunnsøkonomiske konsekvenser ved en økning i avgiftsfri grense Konsekvenser av avgiftsfri grenseokning Anvendelse av økonomisk teori for å undersøke samfunnsøkonomiske konsekvenser ved en økning i avgiftsfri grense fra 200 til 350 kroner ved netthandel. Av Stian Klingsheim Sundal og Anders Ziegler.