Norsk E-handel – når du vil i dybden
Nettpilot følger med på de viktigste E-handelstrender og aktører, og har her nedenfor samlet en oversikt over de vesentligste og viktigste rapporter, dokumenter og kunnskap som belyser Norsk og Skandinavisk E-handel opp til 2021 og fremover. Rapportene er produsert av de største aktører innen statistikk, logistikk og betalingsløsninger i Norge.
Nettpilot leverer i dag rådgivning til E-handelsaktører i Norge, Danmark og Sverige, og vi utvikler samtidig løsninger for nyetablerte selskap og digitale pionerer. Kontakt oss hvis du har spørsmål.
Vil du bli klokere innen E-handel kan du laste ned noen av de rapporter vi har samlet for deg nedenfor. Du kan også se oppdaterte internasjonale publikasjoner hos WorldLine, WorldPay og thepaypers og PostNord insights

September 2023:
Nedgangstider krever tiltak. Strategier for e-handel og forhandlere i en økonomisk nedgang.
I rapporten Forbrukerprognoser 2023 presenterer Patrick Müller sine prognoser for e-handel og detaljhandel i 2023.
Norsk Ehandel 2022: Rapporten fra Nets

+10 % vekst i samlet pengebruk sammenlignet med 2021
80 % av folk oppgir at de betaler med kort
+56 % vekst i pengebruk pä reise sammenlignet med 2021
Oppsummert:
Internett har blitt mer tilgjengelig, raskere, sikrere og billigere, og dette påvirker nettvanene våre. Flere nettbrukere betyr flere potensielle kunder, og dermed et mer variert tilbud. 81% har handlet online seneste måned;)
Hent rapporten hos Nets

Norsk E-handel 2021
Etter den rekordhøye varehandelen på nett i 2020 var det forventet at vi ville se et lite
fall i forbrukernes interesse. Og at reiser og tjenester blir mer populære i takt med at
restriksjonene gradvis lettes.
En titt innad i de enkelte kategoriene,
viser at det faktisk har skjedd en
hel del. De største økningene og reduksjonene av
bestemte produkter, tjenester, abonnementer og
reisetjenester har avdekket hva nordmenn interesserer seg for, og hvilke produkter og tjenester som taper seg i popularitet
Last ned rapporten
2020: Hjemleveringens år
Mange flere handlet på nettet i 2020. Stengte butikker og et ønske om å unngå trengsel på kjøpesentre gjorde at varehandel for mange nærmest ble synonymt med hjemlevering og pakker i posten.
Flere og bedre nettbutikkløsninger, kombinert med økt kapasitet hos post- og budfirmaer, sørget for fornøyde kunder i den andre enden.
Norske forbrukere handlet online for 84,8 milliarder i 2020, noe nær en dobling sammenlignet med 2019. Kortbetaling er den mest populære betalingsmetode, men rapporten viser også for første gang at Vipps betaling er mere populær enn faktura og delbetaling.
Last ned rapporten

Bring Research: Hva trigger julegavehandel på nett i 2020?


Bring Research har på tampen av 2020 sett på hvilke faktorer som trigger skandinaviske kunder til å handle sine julegaver på nett, og hva som hindrer dem fra å handle på nett?
Her får du god innsikt om nettkundenes julehandelsvaner.
I disse Korona tider er netthandel utvilsomt et tryggere alternativ enn å gå til en fysisk butikk så det er lite som tyder på at netthandelsveksten vil stoppe med det første.
Hent E-handelsrapporten «Slik vinner du tidenes julehandel på nett» fra Bring Research
Ehandelsrapporten fra Nets og Dibs, Norsk E-handel 2019
Hent den her>


Dibs Rapport Nordisk E-handel 2018

PostNords rapport om netthandelen i 2018 – 1. halvår

Bring Research: Skandinavisk netthandel 2018

Norsk E-handel 2017
- Den norske e-handelen omsetter for svimlende 105,1 mia.
- Mer enn hver annen nordmann har handlet fra mobilen
- 17 % av nordmenn gir til veldedighet på nett
- Kortbetaling er fortsatt den største vinneren blant forbrukerne
- 40 % av nordmenn har lagret kortopplysningene i en nettbutikk
