Norsk E-handelsrapport 2023 forteller om stor økning i online handel

norsk ehandel 2023

Nets’ e-handelsrapport for 2023 kom ut i forrige uke og er utarbeidet med data fra analysefirmaet Kantar.

Rapporten gir som vanlig en grundig analyse av e-handelsmarkedet i Skandinavia, DACH og CSEE-regionen. (Norge, Sverige, Danmark), DACH-regionen (Østerrike, Tyskland, Sveits) og CSEE-regionen (Kroatia, Hellas)

Se vår oversikt med flere e-handelsrapporter fra både Nets, Bring, Virke og PostNord her >>

Om datainnsamlingen: Rapporten er basert på 50 ukentlige intervjuer med totalt 18 680 internettbrukere, inkludert 3689 fra Norge, for å forstå forbrukeratferd og netthandelsvaner. Intervjuobjektene er i alderen 18–79 år med nettilgang, vektet etter demografiske faktorer for å gi et representativt bilde av forbrukeratferden.

Her er vår korte oppsummering

  • E-handel økte med 36 prosent sammenlignet med 2022.
  • 88 prosent handlet på nett i 2023, og dette er helt likt fordelt mellom kjønnene.
  • Nordmenn har økt sine kjøp av reiser på nett betraktelig i 2023.
  • Kjøp av skjønnhetsprodukter og kosmetikk har likeledes hatt en stor økning sammenlignet med fjoråret.
  • Kjøp av markedsføringstjenster fra f.eks. Finn.no og Letgo har hatt en ekstremt stor økning i 2023.
  • De tre hovedkategoriene innenfor tjenester kjøpt online hvor folk bruker mest penger er forsikring, billetter og strømmetjenester.
  • Nordmenn foretrekker å handle lokalt/nasjonalt fremfor internasjonalt, og foretrekker også lokale betalingsmetoder.
  • Stadig flere av de eldste kundene har begynt å handle på nett, og det er et stigende antall nordmenn som velger å betale med digitale lommebøker fremfor å bruke betalingskort.
  • Bærekraftig frakt blir stadig viktigere for nordmenn som handler på nettet, og særlig de yngre generasjonene. Mindre emballasje, miljøvennlig logistikk og miljøvennlige returprosedyrer er sentrale faktorer.

Tendenser i Norge

Driver du nettbutikk er det viktig å forstå hvilken måte nordmenn foretrekker å betale på, slik at du kan tilby de betalingsmetodene kundene ønsker å benytte seg av. Har du ikke dette på plass, risikerer du at kundene i stedet handler hos konkurrentene.

Globalt varierer kundenes betalingspreferanser mellom landene. I Norge er betaling med mobiltelefonen stadig økende, og trenden er at det er et stigende antall nordmenn som velger å betale med digitale lommebøker fremfor å bruke betalingskort.

Netthandelen i Norge har opplevd en markant vekst i 2023, noe som reflekterer en økende komfort med og integrering av netthandel blant forbrukere i alle aldersgrupper. Stigende renter og inflasjon har tilsynelatende ikke bremset nordmenns online shopping, snarere tvert imot.

Grensene for hvor og hvordan nordmenn handler blir stadig mer utydelige, og for nettbutikker er det essensielt å peile seg inn på riktig målgruppe.

E-handelen steg med 36 prosent i 2023

En betydelig økning i netthandel sammenlignet med 2022. Forbruket økte i alle kategorier, og reisekategorien opplevde en enorm vekst på hele 72 prosent i 2023. Av den samlede netthandelen står reiser nå for 50 prosent, fysiske varer for 32 prosent og tjenester for 18 prosent.

Reiseliv til nye høyder: 72% vekst for reiseliv

Denne økningen i popularitet har ført til signifikante endringer i flere næringssektorer, spesielt med et krav om bedre tilbud og større valgmuligheter. Reisesektoren har spesielt sett en eksplosiv vekst og utgjør nå halvparten av det totale pengeforbruket i netthandel.

Netthandel like populært blant begge kjønn

Antallet nettkunder i Norge økte sammenlignet med året før, og kjøpelysten var stor hos begge kjønn (88% av både kvinner og menn har handlet på nett de siste 28 dagene).

Nordmenn handler på nettet som aldri før, og antallet nettkunder var høyere i Norge enn i de fleste andre landene i undersøkelsen.

Forskjellen i netthandel mellom generasjonene minsker

Babyboomerne generasjon X begynner nå å ta kraftig igjen på millenniumgenerasjonen og generasjon Z. Der de to sistnevnte har en nærmest uendret handleatferd på nett sammenlignet med fjoråret, blir stadig flere personer i generasjon X og boomergenerasjonen komfortable med netthandel.

For fysiske varer, har det samlede forbruket økt med 13 prosent sammenlignet med fjoråret. De største kategoriene har også endret seg betydelig, spesielt klær, som har økt med 20 prosent. Matvarer har økt med 9 prosent og elektriske husholdningsapparater med 1 prosent.

forskjeller blir mindre
Forskjeller blir mindre

Hvitevarer økte med 112 prosent, apotekvarer fortsatte sin positive trend med en økning på 44 prosent, mens skjønnhetsprodukter hadde en økning på 33 prosent sammenlignet med 2022. Klær og apotekvarer er øverst på listen over de vanligste månedlige innkjøpene. I 2023 har imidlertid skjønnhetsprodukter passert apotekvarer og takeaway, noe som ikke er unaturlig da interesse for kosmetikk gjerne øker i krisetider. En del dropper kanskje oppussing av kjøkken og bad mot en fin leppestift. 

Denne trenden mot økt interesse for skjønnhetsprodukter ser man ikke bare i Norge, men det er en tendens i alle landene i undersøkelsen.

Kjøp av tjenester

Forbrukere i de ulike landene har en tendens til å handle likt når det kommer til kjøp av tjenester på nettet. De tre hovedkategoriene hvor folk bruker mest penger er forsikring, billetter og strømmetjenester for musikk, film, TV-serier og lydbøker. Disse tre kategoriene er de mest populære i de fleste land, med noen variasjoner i hvilken kategori som er på topp i forskjellige regioner som Skandinavia og landene Østerrike, Tyskland og Sveits.

Tjenester fordeling
Tjenester fordeling

Nordmenn kjøper strømmetjenester som aldri før, og billetter til kulturarrangement har også en klar oppside sammenlignet med fjoråret.

Nordmenn bruker mer penger på markedsføring

Den største veksten sto markedsføringstjenester for (annonsekostnader til f.eks.Finn.no og Letgo), med en økning på 349 prosent!

Billettsalg til arrangementer hadde også en solid økning på 38 prosent, mens kjøp av medlemskap fikk en økning på 14 prosent sammenlignet med 2022.

Nordmenn handler i økende grad både reiser og parkering på nett

Billetter og månedskort står for den største økningen i kategorien reiser, og viser at nordmenn benytter seg stadig mer av billettkjøp på nettet, men parkering av bilen står faktisk for en av de to største månedlige utgiftene til reiser, og I Danmark og Sverige inntar den til og med topplasseringen, foran billetter og månedskort til kollektivtransport.

Nordmenn foretrekker lokale betalingsløsninger på nett

I dagens digitale økonomi har vi en overflod av betalingsmetoder å velge mellom, både lokale og internasjonale. Mens noen kunder verdsetter mangfoldet av valgmuligheter, foretrekker andre enkelhet og lokale løsninger. I Norge, for eksempel, er Vipps en betalingsmetode som øker stadig mer i popularitet.

Bruk av betalingskort svekker seg noe sammenlignet med 2022, men står fortsatt for 41 prosent av foretrukne betalingsmetoder.

foretrukne betalingsmetoder
Nordmenns foretrukne betalingsmetoder

For nettbutikker er det viktig å tilpasse seg kundenes preferanser og tilby en enkel og smidig handleopplevelse, samtidig som man har bærekraft i bakhodet. Nedenfor ser du oversikt over hvordan kundene foretrekker å betale på nett, og hvordan de rent faktisk betaler. Det gir noe å tenke over for mange nettbutikker.

mest brukte betalingsmetoder
Mest brukte betalingsmetoder i Norge

De viktigste faktorene når kundene skal velge betalingsmetode er at det er en enkel, sikker og rask metode.

Nei takk, til utenlandske nettbutikker

I 2023 viser nordmenn en viss økende interesse for å handle utenlands. Det store flertallet nordmenn (66 prosent) velger dog å si klart nei til å handle fra internasjonale aktører.

Sammenlignet med fjoråret økte interessen for å handle globalt med 3 prosentpoeng.

De viktigste årsakene til at nordmenn velger å handle i internasjonale nettbutikker/markedsplasser er at produktet ikke er tilgjengelig i Norge og/eller at prisen er mye lavere.

Årsaker til at nordmenn ikke gjennomfører handel i utenlandske nettbutikker (forlater handlekurven), skyldes hovedsakelig problem med retur, at prisen blir for høy når frakt inkluderes, eller at de ser for seg at det kan bli problemer med fortolling av varen.

Menn handler i noe større grad i utenlandske nettbutikker (36 prosent) enn kvinner (24 prosent), og det er også generasjonsforskjeller der f.eks folk mellom 65- 79 år i mindre grad (23 prosent) ønsker å handle internasjonalt enn folk mellom 18-29 år (33 prosent).

Preferanser i forhold til frakt er i endring

Bærekraft begynner å bli en viktig faktor for mange nordmenn når de handler på nettet, særlig blant de yngre generasjonene. For majoriteten av de som ønsker mer bærekraftig frakt er mindre emballasje, optimaliserte frakttider (lengre leveringstider for mer bærekraftig logistikk) og mer miljøvennlige returprosedyrer blant de viktigste punktene.

frakt valg i nettbutikker
Fokus på miljøvennlighet

Flertallet av kundene ønsker å hente varene på nærmeste utleveringssted, og det er viktig for nettbutikkeiere å ha gode fraktalternativ som tilfredsstiller en økt bevissthet hos kundene.

utleveringssted foretrekkes
Utleveringssted foretrekkes i høy grad

Last ned og les hele rapporten hos Nets/Nexi Group

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.