Norske bedrifter bør fokusere på profitt fremfor vekst

Penger og profitt er saken fremfor vekst

I takt med at forbrukerne har fått dårligere kjøpekraft og inflasjonen er høy, så kan det bli vanskeligere tider for utfordrere i ehandelsmarkedet i nærmeste fremtid. Sakte og kontrollert vekst, lojalitetsfokus og smart bruk av teknologi er sentrale temaer som bør få oppmerksomhet.

Nets/Nexigroups ehandels ekspert Patrik Müller mener noe om dette i den nye kvartalsrapporten 5 e-handelstrender du bør holde øye med.

Han mener at det blir et godt år for etablerte nettbutikker, men at nettbutikkeiere vil måtte fokusere på lønnsomhet i stedet for vekst for å tilpasse seg de økonomiske realitetene, gitt at forbrukerne fortsatt vil ha mindre penger å rutte med i 2024.

Kort beskrevet så har Nets disse 5 trendene i jakten på å få en mere lønnsom, robust og tilpasningsdyktig nettbutikk i 2024.

  1. Virksomheter som vokser jevnt og sakte, vil lykkes best
  2. Forbruksvaner: Viktigheten av kundelojalitet
  3. Kunden i sentrum: Tenk nytt om lojalitet
  4. Teknologi og AI-integrasjon: Hold det enkelt
  5. Betalingstrender: Omfavn en mobilsentrert tilnærming

I trend-rapporten, som er kort og bare fyller 7 sider i PDF format, står det at til tross for dagens økonomiske bekymringer, så ser Patrik en tydelig trend mot vedvarende vekst, særlig for selskaper med stabile finansielle strategier og fokus på kundelojalitet.

Avslutningsvis konkluderes det med at nøkkelen til å lykkes i en voksende e-handelsbransje ligger i et strategisk skifte mot lønnsomhet, forbrukerlojalitet og teknologiintegrasjon.

I Nettpilot har vi samme opplevelse av markedet, til tross for at vi også jobber med vekst og markedsføring i nye markeder for en del av våre kunder.

Vi registrerer at etterspørsel har forskyvet seg i retning av tjenester som bidrar til bedre og mer effektive interne prosesser med fokus på automatisering, og at kunder i mindre grad kommer med store markedsføringsbudsjetter og ber oss skaffe dem nye kunder.

I stedet opplever vi å få henvendelser fra aktører som ønsker å få mer ut av hver markedsføringskrone, eller som ønsker å kutte på transaksjonskostnader og unødvendig ressursbruk til håndtering av litt for mange tredjepartsleverandører som krever mye oppfølgning og arbeidstid.

Vi har på kort tid fått mange henvendelser fra nettbutikk-eiere som har bedt oss bistå dem med å vurdere deres leveranser fra andre byråer, fordi de ønsker å få mer igjen for investeringene sine og samtidig opplever at de bruker unødig mye energi på oppgaver som egentlig burde kunne kjøre på automatikk.

Ser vi på online markedet så er det også noen flere oppmerksomhetspunkter som folk skal være klar over:

Under koronapandemien var det en voldsom oppblomstring og vekst i ehandel og online B2B salg/formidling, og nye aktører kom inn i flere online markeder. Mange rigget seg for rask skalering ved å investere tungt i både hardware, personell og software.

En stor del av disse, kanskje også dere, opplever nå en type matthet og vil slite med å opprettholde etterspørslen fordi markedet rett og slett er mettet. Det er mindre behov for mange produkter og tjenester, da folk og bedrifter har fyllt opp skuffer, skap og kontorer til randen med hjemleverte varer, online abonnementer og helse/velvære tilbud og produkter.

Derfor er fokus på verdiskaping basert på allerede aktiverte “assets” en trend som kommer til å vokse. De som har den beste backend, kvalitet på kundeoppfølgning og logistikk, og som klarer å holde på relasjoner, samtidig som de forbedrer intern flyt, er de som vil klare seg best.

Kjøp av nytt er diss, og lån og ombruk er hiss. Husk det.

Hvorfor norske bedrifter bør fokusere på lønnsomhet fremfor vekst

I dagens digitale økonomi står norske bedrifter derfor overfor valget mellom å søke vekst eller lønnsomhet. Mens vekst ofte er det mest tiltalende alternativet, er det nå mange gode grunner til at bedrifter bør vurdere å prioritere lønnsomhet.

Bærekraftig utvikling er nøkkelen til langsiktig suksess. Ved å sikre en stabil inntektsstrøm, kan bedrifter investere i sin egen fremtid og unngå å være avhengige av ustabile finansieringskilder.

Fleksibilitet er en annen fordel ved å fokusere på lønnsomhet. Dette gir bedrifter muligheten til å tilpasse seg raskt til markedsendringer og gripe nye muligheter som oppstår.

Ved å prioritere kvalitet over kvantitet, kan bedrifter bygge et sterkere merkevare og skape dypere kundelojalitet. Dette er spesielt viktig i en tid hvor forbrukere verdsetter autentisitet og kvalitet.

Risikostyring er også kritisk, og en profittorientert tilnærming kan hjelpe bedrifter med å navigere gjennom usikre økonomiske tider.

Investorer og andre interessenter verdsetter stabile og lønnsomme bedrifter. Overskudd på bunnlinjen viser at en bedrift er sunn og har potensial for fremtidig vekst.

Til slutt, i en verden hvor bærekraft blir stadig viktigere, kan en ansvarlig drift som fokuserer på lønnsomhet hjelpe bedrifter med å møte både kundenes og myndighetenes forventninger.

Hos Nettpilot forstår vi viktigheten av å balansere vekst og profitt. Vi hjelper våre kunder med å finne den rette strategien for deres unike situasjon.

Ta kontakt med oss for å diskutere hvordan vi kan hjelpe din bedrift med å oppnå bærekraftig profitt og sunn vekst.

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.