Note – dette blogg innlegget ble først publisert på en WordPress.com blogg i 2007 av Nickolass Jensen og siden flyttet til mediakoordinator.no, dernest til mediakoordinator.com og nå her på nettpilot.no.

Artiklen og innholdet er et meget bra eksempel på verdien av gammelt innhold føres med over på et nytt nettsted og nettadresser videresender brukeren til nye plasseringer, når man skifter firma og domene. Man bevarer derved autoritet og opptjent plassering i Googles søkeresultater.

I grunnen var dette et kjapt blogginnlegg som ble publisert på min testblogg hos WordPress.com, der jeg jublet over å ha kommet øverst i søkeresultatene hos Google på søkefrasen «Synlig på Internettet» med mitt firmanettsted, som dengang var mediakoordinator.no. Dengang var var firmanevnet Mediakoordinator, og fokus var ikke bare på online markedsføring og online aktiviteter, men også på annen type rådgivning og andre PR aktiviteter IRL.

I løpet av ganske kort tid fant jeg nemlig et system for raskt å kunne stige i søkeresultatene, og internt på WordPress.coms bloggportal på emnenivå.

Bakgrunnen var at for det første så var antallet av bloggere og nettsteder vesentlig lavere enn i 2020, og for det annet så var det ekstremt få som fokuserte på å skrive innhold om hvordan man kunne bli synlig på Internett. De som visste hvordan, hadde dengang en lei tendens (synes jeg) til å holde det for seg selv og ikke formidle hva som skulle til.

Dette åpnet selvfølgelig døren for små aktører som meg som hadde mengder av tid til både å forske og formidle. I begynnelse var det egentlig ikke så veldig mange som søkte på akkurat dette, men søkemotorene skapte en jevn strøm av trafikk til både firmanettsider og blogg. Det gjør de fortsatt.

Jeg har siden valgt å importere alle gamle blogginnlegg til nettpilot.no for å skape et nettsted med mye innhold og nyttig informasjon til folk som søker etter råd og tips til å bli mer synlig online, især Google Optimalisering, er noe jeg har brukt tid på.

De som ikke har hatt tid eller som har har lyst å lære mer, eller kanskje bruke meg som rådgiver, hartatt kontakt og bedt om hjelp. Jeg har sågar fått jobb i et stort internasjonalt digitalbyrå på grunn av disse gode søkemotorplasseringer.

Det har gitt gode erfaringer, et sterkt nettverk, Gull på Performance Awards og lov å jobbe med Norges allerstørste nettbutikker og tjenesteleverandører. På Norges største handledag, Black Friday, i 2019 klarte jeg å hjelpe min kunde med å komme aller, aller øverst i de organiske søkeresultater på «Black Friday».

Utrolig nok var det mulig. Selvforsterkende, ja. Slik fungerer det fortsatt.

Ideen og konseptet bak topp plassering på sesongbaserte søk, er noe jeg tidligere har eksperimentert en del med: I perioden 2008-2011 greidde jeg hvert år i desember å komme øverst på søket «Mest søkt på Google [årstall]», noe som da også resulterte i topp plassering på det mer generelle søket med presis match: [mest søkt på google].

Jeg tror at dette handler om å være konsistent og vedholdende, kompromisløs og tydelig. Erfaring trumfer hardt.

Så jubelen min, slett skjult:), over de første Google søk førsteplasser på World Wide Web med mediakoordinator.no, som ikke relaterte seg til navnet Nickolass eller bedriften/firmaet Mediakoordinator, men som faktisk relaterte seg til tjenestene mine, er noe jeg fortsatt tar vare på.

Selvom dette i grunnen var «vanity rankings», så har slike opplevelser vært med å forme min karriere, mine tjenester og identitet. Vi er nok flere som jobber med SEO i Norge, som har hatt det slik.

Begeistringen som utrykkes her er fortsatt ekte:

Bruker du søkefrasen: «synlig på Internettet» finner du følgende på øverste hylle:
Mediakoordinator: Bli mer synlig på internettet ...>
Synlighet er tilgjengelighet – bli mer synlig på internettet med søkemotoroptimalisering (SEO), internettmarkedsføring, Det var tjapt..

Hvis du vil vite mer om hvordan jeg jobber med å få nettsider øverst på Google kan du lese disse innlegg:

Hvordan jobbe med søkemotoroptimalisering?

og

Sjekkliste for søkemotoroptimalisering i ditt CMS.

2 kommentarer til “Nr. 1 på Google: Synlig på Internettet

  1. Pingback: Nr. 1 på Google: Bedre Internettmarkedsføring « Mediakoordinator - Get Eventful Communication - Right

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.