Nettpilot er medlem av Digital Analytics Association
Digital Analytics Association (DAA) sin definisjon av webanalyse:
Webanalyse er måling, innsamling, analyse og rapportering av Internett data i med det formål å forstå og optimalisere webbruk.

DAA er en global organisasjon som består av mer enn 2000 engasjerte og dyktige fagfolk som jobber konstant på å utvikle webanalysefaget.
DAA jobber sammen med sine medlemmer for å:
- Standardisere begreper, definisjoner, og å finne frem beste praksis som kan nyttes bransjen som helhet.
- Påvirke lovgivning som berører konsulenter og webanalysebransjen som helhet.
- Utvikle og implementere opplæring og sertifiseringsprogrammer å styrke profesjonaliteten i hele bransjen.
- Samle webanalytiske fagfolk, konsulenter og sluttbrukere for å diskutere, kombinere krefter og kraftfullt fremme våre felles interesser over hele verden.
Jeg ser medlemskapet av DAA som en naturlig del av det å være en seriøs norsk kurstilbyder og aktivt utøvende og rådgivende webanalytiker.

Digital Analytics Association
Man kan markere starten av web analyticsindustrien til grunnleggelsen av WebTrends i Portland, Oregon USA i 1993, selv om de ikke begynne å selge programvare før 1995. Nyutdannede fra MIT etablerte NetGenesis i 1994 og Accrue, Omniture, og WebSideStory så dagens lys i 1996. Disse selskapene brukte sine første på å lage programvare som kunne tåle påkjenningene fra kommersiell bruk, og på å forklare verdien av webanalyse til potensielle kunder.
Leverandører hadde skapt levedyktige verktøy, men det var fortsatt mye rom for bedre utdanning, bedre nettverk og yrkesmessig støtte. Ideen om en sammenslutning av webanalytikere hadde blitt lansert for å støtte formidling av kunnskap om feltet og bruksverdien.
Det tok ti år før sammenslutningen ble en realitet. I 2003 etablerte man da Web Analytics Association.
Per mars 2012 har man endret navnet til Digital Analytics Association (DAA).