SEO rådgiver med erfaring og gode anbefalinger

Søker du en SEO rådgiver som har senior kompetanse og lang fartstid, og en som har bevist sin ekspertise, så har du kommet til rett plass.

Kontakt oss for en prat

Nettpilots faglig ansvarlige, SEO spesialist Nickolass Jensen, var Omnicom Mediagroups første SEO rådgiver i Norge og har jobbet med søkemotormarkedsføring og analyse for selskaper som Color Line, L’Oreal, McDonalds, Toyota, Orkla, Telenor, OBOS, Coop, JobIndex, Jobbsafari, Komplett Group, 1881, Tjenestetorget og Pixmania.

Han har vunnet INMAS Performance Award i to kategorier, Multikanal og Analyse sammen med tidligere byrå-kolleger for henholdsvis Stena Line og Coop Norge.

Nickolass har vært innleid som Senior SEO rådgiver hos flere digitale markedsføringsbyråer ved ulike anledninger. Heriblandt, PHD, OMD, Semway, StarCom, Red Performance og har flere år som ekstern sparringspartner for Komplett Groups SEO manager bak seg.

Fra 2011 til 2016 var han Country Manager i Norge for det britiske SEO software selskap Analytics SEO, som nå har navnet Authoritas.

Hvordan vi arbeider med SEO

Det vil være ulikt fra prosjekt til prosjekt og fra kunde til kunde.
Som grunnlag for enhver SEO innsats utføres som oftest en søkeordsanalyse som gir oss bedre kunnskap om bruk av søkeord og termer innen nettstedets nisje/markedssegment og kundens konkurransesituasjon i. Sideløpende utføres en grundig teknisk SEO analyse der vi henter data fra Google Analytics og Google Search Console, kartlegger kundens tekniske plattform, dens styrke og svakheter.

Dette arbeidet inkluderer typisk intervjus og samtaler med innholdsredaktører og webansvarlige.

Ved å bli bedre kjent med de som er webansvarlige og de som er innholdsleverandører, ser vi om de er oppdaterte og om de er klare på hva som skal til for å skape et best mulig søkemotorvennlig nettsted, som kan øke henvendelser og gi bedre omsetning.

Vi jobber da sammen som team med å strukturere SEO innsatsen på tvers av alle tiltak, før vi ser en vesentlig økning av søkemotortrafikk til et nettsted.

Oftest er det nødvendig med testing og feiling med mindre pilotprosjekter, før man finner rett retning og kan skalere tiltak som man vet fungerer.

Det er typisk «fail fast – or die».

Hva skiller Nettpilot fra andre SEO leverandører?

Våre kunder setter pris på at vi i vårt arbeid gir grundige forklaringer, at vi arbeider ryddig og gjennomsiktig, at vi er ujålete og viser engasjement for hver enkelt kunde.

Vi lover ikke fantastiske resultater uten stor innsats, men forklarer mekanismene som kan forhindre eller skape vekst og synlighet i Google og andre former for digtal markedsføring, og implementerer SEO tiltak i dialog med våre kunder, i det tempo og omfang som passer den enkelte bedrift.

I dag er kundeportefølgen til Nettpilot et miks av norske, danske og svenske selskap som alle er i vekst og som alle har tydelige ambisjoner om å øke sin markedsandel og bli førende i sin nisje.

Her er en av våre nye klienters vekst siden fjoråret etter to måneders fast retaineravtale med nettpilot.

Umiddelbart målbart resultat: Økt omsetning med over en halv million kroner i løpet av samme 30 dagers periode som fjoråret.

Dette gir altså selskapet konkret uttelling på bunnlinjen.

SEO og gode webtekster gir bedre inntjening. Umiddelbare resultater på bunnlinjen.
Gode webtekster som har brukeren i fokus gir bedre inntjening. Og umiddelbare resultater på bunnlinjen.

Nettpilot har i tillegg gode og erfarne folk rundt seg som kan bistå med med Google Ads, Google Analytics, og alle former for Søkemotoroptimalisering. Vi har et nettverk av spesialister på flere fagområder ogg vi foretrekker å bli kjent med våre kunder gjennom vedvarende relasjoner.

Våre SEO tjenester

Nettpilot har oppnådd gode resultater med søkemotoroptimalisering for både egne prosjekt og for kunders nettsteder i Norge og andre markeder.

Søkeordsplasseringer i Nettpilot SEO etter gjennomført søkemotoroptimalisering.
Med SEO software gjør vi det enkelt å overvåke utviklingen av våre kunders søkeordsplasseringer over tid. Ved samtidig å måle trafikktall økes forståelsen mellom plasseringer og webtrafikk.

Har ditt selskap ambisjoner om å vokse raskt i et marked der det er økende etterspørsel? Ta kontakt for å finne ut av om vi kan bistå med å realisere potensialet.

Nettpilot tilbyr:

  • Kompromisløs og ærlig erfaringsbasert og kunnskapsforankret rådgivning, kurs og håndtering av søkemotoroptimalisering for alle typer nettsteder og organisasjoner.
  • Resultater i form av økt synlighet, større merkevarekjennskap og mer trafikk.
  • Optimalisering av Google Ads og Webanalyse i tillegg til SEO.
  • Håndtering og bistand med konverteringsoptimalisering i kombinasjon med SEO.
  • Kunnskap og hands on erfaring med de fleste av markedets mest populære SEO verktøy
  • Målrettet og strukturert innsats som forbedrer ditt salgspotensiale kraftig og øker avkastningen per markedsføringskrone.

Vår SEO prosess

Å jobbe for å bli synlig øverst i de organiske søkeresultater krever en målrettet innsats fra første tiltak fulgt opp av grundig og kompetent gjennomførsel.

Nettpilots SEO prosjektprosess
Grov skisse som viser Nettpilots SEO prosjektprosess

Vedlikehold av søkemotorsynlighet kan utføres f.eks. ved å følge opp gjennom jevnlig produksjon av nytt innhold samt proaktiv konkurrentanalyse.

Slik organiserer vi typisk løpende SEO prosjekter:

SEO prosjektorganisering
SEO prosjektorganisering: I et typisk SEO prosjekt vil vi raskest mulig etablere en fornuftig prosjektorganisasjon som passer kundens forutsetninger. Her fra et prosjekt med både løpende SEO og Adwords håndtering for en større organisasjon

Ved å ha en teknisk optimal og søkemotorvennlig webløsning med godt innhold i bunn, vil man automatisk motta relevant inngående trafikk via søkemotorerne uten å betale en krone for det. På sikt kan dette vise seg å være meget lønnsomt.

Kvalitetssikring av SEO

Ta kontakt hvis du ønsker å kontrollere om din nåværende webleverandør eller reklamebyrå gjør jobben du betaler dem for å gjøre online, eller hvis du ønsker å komme godt fra start med et nytt prosjekt eller et redesign av eksisterende webløsning.

Våre kunders SEO resultater

I 2021 jobbet vi med Skolageret.no der nettstedet nå ranker øverst på ganske mange skomerker, samt søk som «Billige sko på nett«.

komplett.no logo

I 2018 oppnådde Nettpilots daværende største kunde, komplett.no, å få den organiske førsteplassen på mer enn 500.000 Black Friday relaterte søk, i løpet av november måned. Dette resulterte i ganske stor rekkevidde og selvfølgelig også salg for millioner. I 2019 var tallet på organiske besøk enda større.

BOVG landingsside som er bygget med tanke på konverteringsoptimalisering.
Bovg.no har vi jobbet med siden 2013

Vår faste kunde igjennom 10 år, Bygg og Våtromsgruppen, har opplevd å få organiske leads med flere millioner norske kroner i oppdragsverdi, og opplever fortsatt vekst via både organiske og betalte søkeord.

Våre kunders gjennomsnittlige økning i organisk trafikk fra 2014 til 2015 var på 293 % og organisk ehandelsverdi økte med 111%.

Klikk fra de organisk søk er gratis webtrafikk og er med til å bygge merkevare innen det fagfelt en ønsker å dominere.  Dette har vi jobbet med daglig i mer enn 15 år. så vi vet hvordan det skal gjøres.

Ta kontakt og be om en avtale

Informasjon om SEO - Søkemotoroptimalisering

Hvorfor SEO?

Mange webløsninger i dagens Norge er ikke optimalt sammensatt når det kommer til synlighet i søkemotorer. Dette kan det være mange årsaker til, men ofte ser vi at både kunde og selger av løsning har fokusert mer på det det visuelle uttrykk enn på den tekniske biten. En del prøver også å holde kostnader nede ved oppstart og velger derfor å satse på billige løsninger. Billig kan selvsagt være bra, men mange erfarer dessverre at kostnadene ved å kjøpe en billig løsning ikke svarer seg i lengden.

Samtidig er det snart lenge siden mange nettsteder ble utviklet av utviklere og designere, som for lengst har byttet jobb eller sluttet i stillingen sin. Mange nettsteder som ligger ute i dag er bygget og konstruert av selskap som ikke lengere er i drift. Derfor er det mye jobb å gjøre når det kommer til både oppussing og rehabilitering, om man kan bruke en byggmesterterm.

Sett litt i perspektiv, så er det i mange tilfeller slik at både byggmestre og vaktmestre for mange nettsteder har blitt skiftet ut inntil flere gange i løpet av et nettsteds levetid. Det samme gjelder hele markedsavdelinger etter IT ansvarlige.

Oftest er tekniske hindringer og mangel på kunnskapsoverføring typiske årsaker til de utfordringene som mange opplever med synlighet i søkemotorer.

Dernest følger utfordringer med å levere innhold som samsvarer med målgruppens behov for informasjon. Man vet ganske enkelt ikke hvor man skal begynne og i hvilke retning man skal bevege seg.

Det er her vi som SEO byrå kommer inn. Vi hjelper deg å ta et skritt om gangen i riktig retning, og bistår med de rette prioriteringer i et tempo som passer til selskapets ambisjoner og forutsetninger.

Med riktig bruk av søkemotoroptimalisering i markedsføringsmiksen vil du kunne øke fortjenesten betraktelig, dersom du kommer øverst på de søkeordene som gir mest verdifull trafikk innen din nisje.

Med verdifull menes her konverteringsgrad og trafikk som resulterer i henvendelser og salg. Dette innebærer at kunden/brukeren som besøker ditt nettsted utfører en handling som er ønsket, dette kan være salg, merkevarebygging, annonsesalg, og selvsagt finnes det mange andre parametre.

Fakta om Google SEO

  1. De organiske søkeresultater mottar nesten 80% av av alle klikk i søkemotorerne.
  2. De første ti organiske søkeresultater mottar i snitt rundt 70% av all trafikken.
  3. Den nettsiden som inntar førsteplassen i Googles organiske resultater mottar i gjennomsnitt ca. 3-5 gange så mange klikk som femteplassen og har en ctr på i snitt 26% for generiske termer og 40% for brand termer (per oktober 2016). Oppdaterte data finner du her: advancedwebranking.com/cloud/ctrstudy/

Å utføre SEO kan være både en tid- og kostnadskrevende prosess, men det kan noen ganger være svært enkle grep som må til før investeringen gir avkastning. Helt enkelt kan det sies; dess større konkurranse, desto mer må det jobbes.

Hvordan utføre SEO arbeidet?

For å komme blant de øverste søkeresultater på de rette søkeord (de mest verdifulle) vil det ofte være nødvendig å utføre strategisk og målrettet SEO.
Dette handler både om:

  1. Publiseringsløsningens tekniske tilstand
  2. Innholdet på nettsiden
  3. Lenker inn og ut fra nettstedet
  4. Vurdering og overvåking av konkurrenters online innsats

I høy grad handler det strategiske analysearbeidet om å finne frem til hvilke ord som er mest utslagsgivende og verdifulle, hvilke som det søkes mest på og hvilke som gir verdifulle kunder.
Disse søkeordene – også kalt for triggerord – plasseres naturlig i sidetitler, sidebeskrivelser, overskrifter og avsnitt på nettstedet.
Vi ber om tilgang til ditt nettsteds webanalyseverktøy før vi kan begynne vårt arbeid. Hvis du ikke har dette installert vil dette være vår første prioritet.
Les om webanalyse

Dette er ikke hokus pokus, bare målrettet og strukturert teamarbeid.

Design eller redesign?

Ofte kan det være lettere å bygge en SEO-vennlig webløsning fra bunnen av, enn det er å endre en eksisterende løsning, men vi har gode resultater å vise til med begge løsninger, så det er aldri for sent å ta kontakt hvis du har bruk for hjelp med ditt nettsted.

Priser

SEO oppstartskonsultasjon: kr. 4.990,-
Timepris rådgivning/konsultasjon: kr. 1.990,-
SEO retainer avtale: Fra kr. 14.800,-/md (10 timer per måned inkl. SEO software)
SEO Analyse og helsesjekk: kr. 19.800,- (løper over 30 dager)
SEO software – ta kontakt for et estimat

Prisliste SEO tjenester >>

Priser er eks. mva.

Retaineravtale inngås for minimum 3 måneder om gangen

Book en SEO rådgiver >>