
Hvordan bli synlig på Google?
Hvorfor topplassering i Google er effektiv markedsføring
Her beskrives hvordan man kommer seg til topps i Google, og vi forklarer også hvorfor synlighet på Google gir effektiv markedsføring.
Kontakt oss for en prat
I hele den vestlige verden er Google den primære kilde til trafikk på nettet, mens det for andre deler av verden kan være andre søkemotorer man bør konsentrere seg om, når man ønsker å bli mer synlig på nett og få trafikk til sitt nettsted.
Vi kan hjelpe deg med å bli synlig på Google og har mer enn 15 års erfaring med både organisk og betalt trafikk fra Google. At du fant denne siden med en kombinasjon av ordene synlig + google, er et kvalifisert gjett herfra.
Google er den overlegent mest brukte søkemotor i Norge. Mer enn 90 % av all søkemotortrafikk til norske nettsteder kommer fra Google, og det er derfor Google er den søkemotor du bør fokusere på når du skal bli synlig på nett i Norge.
Visste du at det søkeord som inntar førsteplassen i Googles organiske resultater i gjennomsnitt mottar ca. 3-5 gange så mange klikk som femteplassen?
Samtidig så kan en godt plassert og utformet Google Ads annonse gi deg mellom 5 og 20% av alle søk på bestemte søkefraser som du ønsker å få trafikk fra.
Ved å bli mer synlig på Google er du mer tilgjengelig for de som søker etter det du kan tilby, og som kanskje ikke kjenner til din eksistens fra før.
Du er sikkert indeksert i Google allerede, men er du synlig nok?
I utgangspunktet så burde Google crawle og indeksere ditt nettsted uten problemer og dermed burde ditt innhold også være tilgjengelig for alle Googles brukere. Men hvis du ikke har strukturert ditt innhold godt nok for din potensielle målgruppe, eller rettere, bedre enn dine konkurrenter, så vil Google presentere de nettsider og det innholdet som best bevarer brukerens spørsmål. Det organiske søket viser bare ti resultater per side så i en bransje med titalls aktører så vil det ta lang tid å komme høyt i enhver bransje.
Det er først og fremst ved å kjenne og forstå Googles Algoritmer og dine potensielle kunders behov og søkeadferd i Google at du kan tiltrekke deg nye kunder via Google søket.
Mange tror at synlighet på Google er nok i seg selv, men man må plassere seg øverst i søkeresultatetene for at synligheten skal ha en verdi.
Se på dette bilde fra en vanlig Google søkeresultatside før mai 2016:

Søkeresultatene i det grønne feltet var de «organiske» resultater og søkeresultatene i rosa øverst og i høyre spalte er betalte annonser (sponsede lenker) man får tilgang til via Google Ads annonsering.
I februar (US) – mai(NO) 2016 foretok Google en endring av søkeresultatvisningen som fjernet annonsene i høyre side av skjermen og legger nå opp til fire annonser markert med et grønt annonsemerkat over de organiske resultater.
Dette hadde liten konsekvens for både betalt og organisk trafikk, men på mobil har dette gitt mer klikk på betalte annonser.

Vil man øverst i de organiske resultatene må man arbeide med søkemotoroptimalisering. Her har vi skissert Nettpilots SEO prosjekt prosess, som vi oftest følger:

Vil man øverst i de betalte resultatene i Google benyttes termene PPC (Per per click) søkemotormarkedsføring. Her benyttes Google Ads.

Vil man øverst i Bing sine betalte søkeresultater benyttes Bing Ads. Vi kan bistå med begge deler og har jobbet hands on med dette siden 2005 for både mindre og meget store globale merkevarer.
Studier i bruken av søkemotorer:
- Ifølge beregninger utført av SEO selskapet Slingshot SEO er prosentandelen av brukere som klikker på et organisk søkeresultat i Googles topp 10 på 52,32%. Plasseringer under folden, dvs. på den nederste del av skjermbildet har under 4% sannsynlighet for å bli klikket på.
Dette synes å være vanlig brukeradferd, og mange Google-brukere klikker på de mest interessante søkeresultater for deretter å søke på nytt hvis de ikke finner svaret på det de søkte i første omgang.
- 90% av alle internettbrukere søker via søkemotorer ukentlig.
- 55 % av alle Internettbrukere bruker søkemotorer daglig.
Av disse bruker
- 28% å søke flere ganger daglig
- I april 2008 mente 69 % av internettbrukerne at bruk av søkemotorer var blitt en viktigere del av deres internettbruk det siste året.
- Opp mot 86 % av alle norske søk foregår via Google.
Synlighet øverst i Google søkeresultater på bestemte produktnavn eller bransjespesifikke søk kan gi resultater i form av økt salg, større merkevarekjennskap og forbedret ROI – Return of Investment.
PPC Søkemotormarkedsføring og søkemotoroptimalisering bør derfor være en naturlig del av et samlet markedsmiks og ha en prioritert plass i bedriftens markedsføringsbudsjett. I en tid med trange markedsbudsjetter og mindre igjen på bunnlinjen, er søk en av de markedsaktiviteter der man får mest igjen for hver brukte krone.
Søkemotormarkedsføring og optimalisering gir webtrafikk som er ekstremt målbar og som kan gi umiddelbar og direkte effekt på salg av varer og tjenester.
Som annonsør har du samtidig en svært fleksibel kanal hvor du kan endre budsjetter og kampanjer umiddelbart alt etter varierende faktorer i markedet. Dette gir stor manøverdyktighet. Du slipper i tillegg å forholde deg til kostbare og langvarige avtaler med markedsføringsbyråer.
Innen lokal annonsering via Google Ads og Bing Ads og via bedriftsoppføringer på Google maps og Google places er det gode muligheter for nisjebedrifter.