Før du beslutter deg for å starte nettbutikk må du ha en grundig plan, og stille deg selv spørsmålet; hvorfor vil du egentlig ha en nettbutikk?

Du må ta samtalen med deg selv, men dine nærmeste, eller med en betrodd forretningspartner. Du kan velge å ta samtalen med en kunstig intelligens, men det tar deg ikke hele veien. Men for all del, det er et fint sted å starte. Når du har fått de svarene du trenger der, så kan du jo kontakte oss i Nettpilot, som med god sannsynlighet også har blitt nevnt av både Bings, Open AI og Googles AI;).

Vi har to tiår med erfaring og OK sans for hva som fungerer og ikke og kan hjelpe deg langt på vei uten det tar alt for lang tid;)

Les våre tips og råd nedenfor, eller be oss om hjelp her.

Hvem og hva er du nå, og hvor ønsker du å komme til, hva vil du bli til?

Hvis du begynner nå med din digitale forretningsreise, så er det klart at du må forberede deg på mye endring og transformasjon på veien mot nye mål.. Er du

  • En stor/liten bedrift
  • Nyetablert/etablert
  • Stort budsjett/lite budsjett
  • Bedrift rettet mot det norske markedet, eller man ønsker en internasjonal satsning

Hvilke kompetanser har du, og hva du ønsker å bruke tiden din på?

Det sier seg selv at det å svare på et slikt spørsmål krever både tid og grundige overveielser, og selvsagt også innsikt i den enkelte bedrift, dens styrker og svakheter.

Her er det viktig å lage en intern veivalg-SWOT og få etablert en grunnlinje som viser hvor du faktisk befinner deg i forhold til hvor du ønsker deg. Det er nok er viktigere å se på nettbutikkleverandøren, frem for selve nettbutikkløsningen først og fremst.

De fleste nettbutikkløsningene som finnes derute kan tilpasses, og noen fungerer for nisjemarkeder og begrensede markeder/land, mens andre er bygget for å skulle kunne skalere raskt og selge varer til hele verden og du har derfor både økosystem og leverandører i ulike ender av skalaen.

Det viktige er å velge en løsning som passer ditt utgangspunkt, dine behov, din målgruppe og ditt budsjett. Det viktigste å vår opptikk er å primært dekke nærliggende behov fremfor store ambisjoner i første omgangen. Vi har opplevd flere kunder gjennom tiden som har slått alt for stort brød opp og som aldri har kommet helt i mål fordi de hadde feil forventninger og fokus.

Tilgjengelighet og universell utforming

Alle som driver en norsk nettside må følge nye krav til universell utforming. Dette gjelder alle slags nettløsninger som er rettet mot almennheten. Nettbutikker, aviser, borettslag, idrettslag, korps og bloggere – kravene gjelder dem alle!

Kravene som stilles handler blant annet om fonter, fargebruk, bruk av tabeller og lenker.  Siden 2021 har eksisterende nettsider måttet legges om etter forskriftene, som du kan lese mer om og komme i gang med universell utformning her.

Målet med universelt utformede løsninger er at de skal være tilgjengelige for alle brukere uavhengig av funksjonsevne. Derfor er det viktig at din nettbutikk har et responsivt design som tilpasser seg ulike skjermstørrelser og enheter. Dette vil gi kundene en bedre brukeropplevelse og øke sjansen for at de fullfører kjøpet. De fleste nettbutikkleverandører tilbyr verktøy som gjør det enkelt å lage en mobilvennlig nettbutikk.

Ønsker du å få vurdert om din gamle nettbutikkløsning er godkjent for universell utformning så kan du gjerne be oss om en vurdering.

Staten skal passe på at reglene følges. Dersom reglene ikke blir fulgt opp, vil blant annet tvangsmulkt kunne pålegges.

Spør oss om det er noe du lurer på i forbindelse med universell utformning.

Valg av tjenesteleverandør og partner

Valg av netthandelsløsning er viktig, men valg av partner og nettbutikkleverandør er minst like vesentlig.

Det handler om å finne noen du liker å jobbe med, som du kommuniserer godt med og som hjelper bedriften i den retningen du ønsker.

Nyetablerte bedrifter som ikke har etablerte online salgsprosesser fra før, skal tenke seg grundig om før de begynner med nettbutikk. Online er det litt andre mekanismer som rår, enn offline, og samtidig er det fortsatt viktig at man forstår viktigheten av relasjoner, både i det virkelige livet (IRL), og online, via digitale bånd og relasjoner. Du kommer sannsynligvis til å kaste bort mye tid og penger, dersom du ikke har en skikkelig plan for hvordan du skal skape oppmerksomhet, fange interesse, vekke kjøpslyst og til slutt overbevise din målgruppe om hvorfor nettopp dine varer/produkter og tjenester er mere verdt enn konkurrentens, som bokstavelig talt befinner seg to klikk vekk fra din handlekurv.

Bli kjent med begrepet TCO: Total cost of ownership! Forstå hvorfor speed og lanseringshurtighet er et ekstremt viktig konkurranseparameter.

Etablerte bedrifter med eksisterende backoffice og kundebehandlingssystem, bør lete etter leverandører og partnere som stemmer overens med systemer og rutiner, evt. være interessert i å endre på egne rutiner selv. Og det ganske raskt.

Valg av nettbutikkløsning og funksjonalitet

Ditt valg av nettbutikkløsning avhenger i noen grad av hvilken publiseringsløsning og CMS du har i forveien.

Bring pakkeboks fraktvalg i WooCommerce
Nettpilot leverer WordPress WooCommerce plugin med fraktløsning som gir mulighet for Bring pakkeboks fraktvalg i WooCommerce

• Benytter man f. eks. Episerver eller Sitecore CMS, kan man fortsatt benytte disse, men man er da avhengig av å ha en tjenesteleverandør som er proaktiv og oppdatert i forhold til utviklingen av disse løsningene.

• Benytter du deg av EZ publish, Umbraco, Joomla, Silverstripe eller det danske TYPO3 CMS, bør du be leverandøren om en plan for forretningsintegrasjon, webanalyse, vedlikehold og utvikling FØR du velger dette. Dette er webløsninger og rammeverk der tilgangen til utviklere er minkende, og som ikke er bygget for netthandel.

• Det finnes også mindre avanserte webshopløsninger som lar deg komme i gang med nettbutikk og salg av varer og produkter på under en uke, uten du trenger et gigantisk designprosjekt i bunn. Dette er løsninger som koster et fast månedsbeløp og som egentlig bare er tomme skall, som du kan fylle med logo, farger, produkter, avgiftssatser og fraktvalg og tut, så er vi klar til å kjøre.
Vi hjelper til med å sette slike opp så snart du har produkter i database/csv format og en liste med produktfotos og kategorier. Vi bistår med betingelser og vilkår samt personvern.
Kontakt oss for en prat.

PIM løsning. Hva er det?

Du har kanskje hørt om PIM løsninger? PIM står for Produkt Information Management. Dette benyttes av større selskaper som har ganske større mengde vare/produkter og flere salgskanaler.

Typisk tas PIM i bruk i Modulbaserte systemer for multikanalsalg der produktinformasjonen håndteres i regneark format og oppdateres jevnlig fra ulike plasser i organisasjonen.

En PIM basert e-handelsløsning kan gjøre det superenkelt å oppdatere og berike produktinformasjon med et tastetrykk, uten at dette endrer på lagerstatus eller andre elementer på nettsiden.

Produktberikelse via regneark er effektivt når det er snakk om store mengder data som skal opparbeides eller vedlikeholdes/endres. Man kan enkelt trekke ut hele eller deler av produktkatalogen, vedlikeholde produktinformasjon i regneark og laste opp produktkatalogen.

Typisk inngår PIM løsninger i en komplett DXP (Digital Experience Platform), der man har samlet følgende på en plass:

  • CMS (Content Management System)
  • DAM (Digital Asset Management),
  • MDM (Master Data Management)
  • CDP (Customer Data Platform)
  • DCP (Digital Commerce Platform)

Her er det en åpenkildekode system som heter PimCore som er ganske populært. Større aktører som har interne ressurser og kompetanser bør overveie åpen kildekodesystemer.

Det finnes Microsoft IIS baserte systemer slik som benyttes av Komplett Group og deres nettsteder og det finnes systemer som benyttes av de store norske retailkjeder og andre kjedeaktører.

Her finner du noen aktører som man kan ta en prat med (mangler det navn på listen, ta gjerne kontakt):

Prisen for tilpasninger og rådgivere er som oftest ganske høy, så det er viktig å vite hva man trenger og å ha gjort sitt forarbeide godt.

Nettpilot kan hjelpe deg med å finne frem til hvilken løsning som passer din forretningsmodell best

Det finnes gode og norske proprietære (lisenserte) løsninger som man betaler en fast sum for, både i oppstartskostnader og løpende. Dette skal sikre oppdaterte løsninger og stabile leveranser.

Undersøk gjerne hvordan disse løsningene presterer i et digitalt markedsføringsperspektiv. Alle leverandører har sine styrker og svakheter.

Les Nettpilots populære artikkel om betalingsløsninger på nett >>

Hvilke spørsmål skal du stille leverandører av nettbutikkløsninger?

Still gjennomtenkte, kritiske spørsmål som; inkluderer løsningen dette ved oppstart (listet nedenfor):

  • De mest populære norske betalingsløsninger, hvilke?
  • De mest populære norske fraktsøsninger, hvilke?
  • Google Analytics og E-handelssporing
  • Integrasjon mot populære CRM systemer, hvilke?
  • Integrasjon med regnskapsføring og lagerstyring, hvilke?
  • Integrasjon med E-postmarkedsføring, hvilke?
  • Er det mulighet for selv å opprette kampanjespesifikke landingssider?
  • Er det bloggmulighet?
  • Integrasjon mot sosiale plattformer som Facebook, Twitter, Instagram, TikTok osv?
  • Oppfølgning etter launch av nettsted, hva følger med når siden er live?
  • Er løsningen optimal sett i et teknisk SEO perspektiv ved levering, eller krever den ytterligere tilpasninger?

Du kan alltid booke en oppstartskonsultasjon hos Nettpilot og få veiledning.

Tenk også på de prosessene som nye systemer medfører

Driver du med digital markedsføring i større skala, så har du typisk en webleverandør, et PR byrå og et digitalt markedsføringsbyrå. Dette stiller krav til smidighet og samarbeid mellom ulike systemer.

Still spørsmål som

  • Hvor lett vil det være for PR byrået å publisere innhold? Hvordan er håndteringen av innhold og rettigheter strukturert?
  • Hvor enkelt vil det være for markedsføringsbyrået å optimalisere sidenes innhold slik at de er i tråd med optimale retningslinjer for SEO?
  • Hvor enkelt er det å integrere sporingskoder, håndterere spørreundersøkelser/spørreskjema? Kan man jobbe målrettet med landingssideoptimalisering og A/B testing
  • Hvordan med integrasjon mot regnskapssystemer og lagerstyring?
  • Hva koster det å få endret elementer som andre tredjepartsleverandører ønsker å få integrert?

Åpen kildekodeløsninger og tjenesteleverandører

Satser man på WordPress, Magento eller Drupal og har funnet en tjenesteleverandør som holder seg oppdatert på området, vil disse løsningene være gode valg, i og med at tilgangen på både konsulenter og funksjoner øker konstant.

WordPress er fra vårt synspunkt både den smidigste løsningen med lavest terskel for nybegynnere, samtidig som det har størst utviklingspotensial som kommunikasjonsløsning. Dette gjelder både innen mobil og sosial online markedsføring.

Magento er et godt valg for deg som vil ha en ren nettbutikk med full kontroll over lagerstyringen, som ønsker å satse internasjonalt og dessuten har et stort vareutvalg. Magento 2 er også en utmerket plattform for SEO arbeide som vi har god erfaring med..

Det finnes også nettbutikkløsninger til Joomla og Drupal, og det finnes åpne kildekodeløsninger som Prestashop, Opencart og Oscommerce for de som ønsker å drive nettbutikk som hobby, og/eller for de som er svært interessert i å drive med kode og programmering selv.

Mange av disse løsninger er dog ikke helt i forretningsformat, ei heller har de alle de funksjonene som en større bedrift har behov for. En del av dem er under utfasing, så det er kanskje ikke her man ser de store nyvinninger.

Leie av nettbutikkløsninger, ferdige systemer

For marginale budsjett, og med meget lav risiko og mindre kbehov for teknisk innsats: 123nettbutikk, Mystore, Shopify, osv. Dette er dog løsninger som har svært lite fleksibilitet og som koster deg mye når du begynner å få omsetning.

Både Wix og Webflow ville jeg tenke meg om to ganger før jeg ville bruke til webshop for norske forhold.

WooCommerce – for deg som har et WordPress netttsted

I dag står WordPress for omtrent en tredjedel av alle nye nettbutikkløsninger som lanseres på internett og det er super mange profesjonelle aktører med lang fartstid.

Nettpilots guide til SEO for Woocommerce nettbutikker
Les Nettpilots guide til SEO for Woocommerce nettbutikker

WordPress WooCommerce har store markedsandeler i E-handelsmarkedet
Det er et stadig økende antall leverandører i Norge som tilbyr WordPress Nettbutikk løsninger som plug and play, enkelt tilvalg for Klarna, Bambora, Svea, Stripe, Paypal, Vipps, Visa og Mastercard/ NETS betaling samt integrasjon med Posten, BRING, PostNord, Consignor eller Logistra i en og samme løsning.

Nettpilot jobber aktivt med å utvikle plugins som øker bruks og -integrasjonsmulighetene i WooCommerce for norske selskaper.

Vi har levert Bring API integrasjon og visa/mastercard betaling med Vipps til over 800 kunder siden 2012.

Aktørene som leverer WordPress har nå vært lenge nok i bransjen til at større norske aktører har tatt det i bruk som sin e-handelsløsning. Med WordPress kommer det en større fleksibilitet og flere funksjoner enn det mange andre løsninger kan tilby.

Sluttråd: Be om råd fra uavhengige eksperter

Til slutt en repetisjon: Valg av løsning for din nettbutikk avhenger av din forretningsstrategi.

Be om råd fra en uavhengig ekspert om du er i tvil.

IKKE snakk med din webleverandør som 9 ut av 10 ganger vil foreslå at du benytter samme, gamle løsning – eller den nyeste versjonen av den løsningen han forhandler. Du bør ikke regne med at en «ekspert» som selger en type løsning, vil anbefale deg noe han ikke selger, selv om det kanskje vil være mer gunstig for akkurat din bedrift.

Før du går til konkret valg av nettbutikkløsning og e-handelsplattform, så anbefaler jeg at du også sjekker vår presentasjon og liste med 15 kritiske kontrollpunkter for deg som vil starte nettbutikk (må nok oppdateres snart).

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.