Starte nettbutikk, den viktige samtalen

oppstart av nettbutikk

Før du beslutter deg for å starte nettbutikk må du ha en grundig plan, og stille deg selv spørsmålet; hvorfor vil du egentlig ha en nettbutikk?

Du må ta samtalen med deg selv, med dine nærmeste, eller med en betrodd forretningspartner. Du kan også velge å ta samtalen med en kunstig intelligens, men det er kanskje ikke det smarteste å utelukkende basere seg på AI når det gjelder slike beslutninger. Men for all del, det kan være et fint sted å starte. Når du har fått noen svar å tygge på der, så kan du jo kontakte oss i Nettpilot, så hjelper vi deg med resten!

Vi har 20 års erfaring både med å bygge og drifte nettbutikker, og har etterhvert lært mye om hva som fungerer og ikke. Vårt ønske er å kunne bidra til at folk får realisert sine drømmer om nettbutikk, og at butikken kan vokse i et tempo som passer den enkelte kunde.

Les våre tips og råd nedenfor, eller be oss om rådgivning her.

Hvor er du nå, og hvor ønsker du å komme til?

I begynnelsen av din digitale forretningsreise, så er det mye som er uavklart og uutforsket territorium. Du må forberede deg på store endringer på veien mot nye mål, og også en god del overraskelser og utfordringer.

hvor er du 1

Vi stiller de spørsmålene du ikke har tenkt på, og hjelper deg med å reflektere over hvordan du kan maksimere din ressursutnyttelse, hva som kan løses internt og hvilke oppgaver som bør settes ut til andre. Det sier seg selv at det å svare på slike spørsmål krever både tid og grundige overveielser, og selvsagt også innsikt i den enkelte bedrift, dens styrker og svakheter.

Valg av leverandør for din nettbutikk

starte nettbutikk

I det lange løp kan det være smartere å se på nettbutikkleverandøren, fremfor selve nettbutikkløsningen. Når små og store problemer skal løses etterhvert som butikken utvikler seg, så trenger du en leverandør du kan stole på. Det skader heller ikke om det er en samarbeidspartner som du kommuniserer godt med og som bryr seg om at det går godt for nettopp din butikk.

De fleste nettbutikkløsningene som finnes derute kan tilpasses, og noen fungerer for nisjemarkeder og begrensede markeder/land, mens andre er bygget for å skulle kunne skalere raskt og selge varer til hele verden, og du har derfor både økosystem og leverandører i ulike ender av skalaen.

Det viktige er å velge en løsning som passer ditt utgangspunkt, dine behov, din målgruppe og ditt budsjett.

Vår forretningsfilosofi går på at vi fokuserer på å dekke konkrete, nærliggende behov fremfor store ambisjoner og luftige drømmer i første omgang. Drømmene og ambisjonen er drivkraften, og har en enorm betydning for din motivasjon på veien mot dine mål, men for at du skal kunne komme dit, må du ta et skritt av gangen. En del av disse skrittene kan oppleves som kjedelige, frustrerende, unødvendige, kostbare og stressende, og vår jobb er å forberede og veilede deg slik at du makter å gå den veien du vil.

Nettpilot kan hjelpe deg med å finne frem til hvilken løsning som passer din forretningsmodell best

Det finnes gode og norske proprietære (lisenserte) løsninger som man betaler en fast sum for, både i oppstartskostnader og løpende. Dette skal sikre oppdaterte løsninger og stabile leveranser.

Undersøk gjerne hvordan disse løsningene presterer i et digitalt markedsføringsperspektiv. Alle leverandører har sine styrker og svakheter.

Les Nettpilots mest leste artikkel om betalingsløsninger på nett >>

Hvilke spørsmål skal du stille leverandører av nettbutikkløsninger?

Kritiske spørsmål til din leverandør av nettbutikk

Still gjennomtenkte, kritiske spørsmål for å avdekke hva du får om du velger denne leverandøren.

  • De mest populære norske betalingsløsninger, hvilke?
  • De mest populære norske fraktløsninger, hvilke?
  • Google Analytics og E-handelssporing
  • Integrasjon mot populære CRM systemer, hvilke?
  • Integrasjon med regnskapsføring og lagerstyring, hvilke?
  • Integrasjon med E-postmarkedsføring, hvilke?
  • Er det mulighet for selv å opprette kampanjespesifikke landingssider?
  • Er det bloggmulighet?
  • Integrasjon mot sosiale plattformer som Facebook, Twitter, Instagram, TikTok osv?
  • Oppfølgning etter launch av nettsted, hva følger med når siden er live?
  • Er løsningen optimal sett i et teknisk SEO perspektiv ved levering, eller krever den ytterligere tilpasninger?

Du kan alltid booke en oppstartskonsultasjon hos Nettpilot og få veiledning.

Leie av nettbutikkløsninger, ferdige systemer

For marginale budsjett, og med meget lav risiko og mindre behov for teknisk innsats: 123nettbutikk, Mystore, Shopify, osv. Dette er dog løsninger som har svært lite fleksibilitet, og som koster mye når du begynner å få omsetning.

Både Wix og Webflow ville jeg tenke meg om to ganger før jeg ville bruke til webshop for norske forhold.

Etablering av online salgsprosesser

Nyetablerte bedrifter som ikke har etablerte online salgsprosesser fra før, skal tenke seg grundig om før de begynner med nettbutikk. Det er litt andre mekanismer som rår online enn offline, og samtidig er det fortsatt viktig at man forstår viktigheten av relasjoner, både i det virkelige livet (IRL), og online, via digitale nettverk og relasjoner. Du kommer sannsynligvis til å kaste bort mye tid og penger, dersom du ikke har en skikkelig plan for hvordan du skal skape oppmerksomhet, fange interesse, vekke kjøpslyst og til slutt overbevise din målgruppe om hvorfor nettopp dine varer/produkter og tjenester er mere verdt enn konkurrentens, som bokstavelig talt befinner seg to klikk vekk fra din handlekurv.

Bli kjent med begrepet TCO: Total cost of ownership! Forstå hvorfor speed og lanseringshurtighet er et ekstremt viktig konkurranseparameter.

Etablerte bedrifter med eksisterende backoffice og kundebehandlingssystem, bør lete etter leverandører og partnere som stemmer overens med systemer og rutiner, evt. være interessert i å endre på egne rutiner selv. Og det ganske raskt.

Valg av nettbutikkløsning og funksjonalitet

Ditt valg av nettbutikkløsning avhenger i noen grad av hvilken publiseringsløsning og CMS du har i forveien.

Bring pakkeboks fraktvalg i WooCommerce
Nettpilot leverer WordPress WooCommerce plugin med fraktløsning som gir mulighet for Bring pakkeboks fraktvalg i WooCommerce

• Benytter man f. eks. Episerver eller Sitecore CMS, kan man fortsatt benytte disse, men man er da avhengig av å ha en tjenesteleverandør som er proaktiv og oppdatert i forhold til utviklingen av disse løsningene.

• Benytter du deg av EZ publish, Umbraco, Joomla, Silverstripe eller det danske TYPO3 CMS, bør du be leverandøren om en plan for forretningsintegrasjon, webanalyse, vedlikehold og utvikling FØR du velger dette. Dette er webløsninger og rammeverk der tilgangen til utviklere er minkende, og som ikke er bygget for netthandel.

• Det finnes også mindre avanserte webshopløsninger som lar deg komme i gang med nettbutikk og salg av varer og produkter på under en uke, uten du trenger et gigantisk designprosjekt i bunn. Dette er løsninger som koster et fast månedsbeløp og som egentlig bare er tomme skall, som du kan fylle med logo, farger, produkter, avgiftssatser og fraktvalg og tut, så er vi klar til å kjøre.
Vi hjelper til med å sette slike opp så snart du har produkter i database/csv format og en liste med produktfotos og kategorier. Vi bistår med betingelser og vilkår samt personvern.
Kontakt oss for en prat.

PIM løsning. Hva er det?

Du har kanskje hørt om PIM løsninger? PIM står for Produkt Information Management. Dette benyttes av større selskaper som har ganske større mengde vare/produkter og flere salgskanaler.

Typisk tas PIM i bruk i Modulbaserte systemer for multikanalsalg der produktinformasjonen håndteres i regneark format og oppdateres jevnlig fra ulike plasser i organisasjonen.

En PIM basert e-handelsløsning kan gjøre det superenkelt å oppdatere og berike produktinformasjon med et tastetrykk, uten at dette endrer på lagerstatus eller andre elementer på nettsiden.

Produktberikelse via regneark er effektivt når det er snakk om store mengder data som skal opparbeides eller vedlikeholdes/endres. Man kan enkelt trekke ut hele eller deler av produktkatalogen, vedlikeholde produktinformasjon i regneark og laste opp produktkatalogen.

Typisk inngår PIM løsninger i en komplett DXP (Digital Experience Platform), der man har samlet følgende på en plass:

  • CMS (Content Management System)
  • DAM (Digital Asset Management),
  • MDM (Master Data Management)
  • CDP (Customer Data Platform)
  • DCP (Digital Commerce Platform)

Her er det en åpenkildekode system som heter PimCore som er ganske populært. Større aktører som har interne ressurser og kompetanser bør overveie åpen kildekodesystemer.

Det finnes Microsoft IIS baserte systemer slik som benyttes av Komplett Group og deres nettsteder og det finnes systemer som benyttes av de store norske retailkjeder og andre kjedeaktører.

Her finner du noen aktører som man kan ta en prat med (mangler det navn på listen, ta gjerne kontakt):

Prisen for tilpasninger og rådgivere er som oftest ganske høy, så det er viktig å vite hva man trenger og å ha gjort sitt forarbeide godt.

Tenk også på de prosessene som nye systemer medfører

Driver du med digital markedsføring i større skala, så har du typisk en webleverandør, et PR byrå og et digitalt markedsføringsbyrå. Dette stiller krav til smidighet og samarbeid mellom ulike systemer.

Still spørsmål som:

  • Hvor lett vil det være for PR byrået å publisere innhold? Hvordan er håndteringen av innhold og rettigheter strukturert?
  • Hvor enkelt vil det være for markedsføringsbyrået å optimalisere sidenes innhold slik at de er i tråd med optimale retningslinjer for SEO?
  • Hvor enkelt er det å integrere sporingskoder, håndterere spørreundersøkelser/spørreskjema? Kan man jobbe målrettet med landingssideoptimalisering og A/B testing
  • Hva med integrasjon mot regnskapssystemer og lagerstyring?
  • Hva koster det å få endret elementer som andre tredjepartsleverandører ønsker å få integrert?

Åpen kildekodeløsninger og tjenesteleverandører

Satser man på WordPress, Magento eller Drupal og har funnet en tjenesteleverandør som holder seg oppdatert på området, vil disse løsningene være gode valg, i og med at tilgangen på både konsulenter og funksjoner øker konstant.

WordPress er fra vårt synspunkt både den smidigste løsningen med lavest terskel for nybegynnere, samtidig som det har størst utviklingspotensial som kommunikasjonsløsning. Dette gjelder både innen mobil og sosial online markedsføring.

Magento er et godt valg for deg som vil ha en ren nettbutikk med full kontroll over lagerstyringen, som ønsker å satse internasjonalt og dessuten har et stort vareutvalg. Magento 2 er også en utmerket plattform for SEO arbeide som vi har god erfaring med.

Det finnes også nettbutikkløsninger til Joomla og Drupal, og det finnes åpne kildekodeløsninger som Prestashop, Opencart og Oscommerce for de som ønsker å drive nettbutikk som hobby, og/eller for de som er svært interessert i å drive med kode og programmering selv.

Mange av disse løsninger er dog ikke helt i forretningsformat, ei heller har de alle de funksjonene som en større bedrift har behov for. En del av dem er under utfasing, så det er kanskje ikke her man ser de store nyvinningene.

Leie av nettbutikkløsninger, ferdige systemer

For marginale budsjett, og med meget lav risiko og mindre behov for teknisk innsats: 123nettbutikk, Mystore, Shopify, osv. Dette er dog løsninger som har svært lite fleksibilitet, og som koster mye når du begynner å få omsetning.

Både Wix og Webflow ville jeg tenke meg om to ganger før jeg ville bruke til webshop for norske forhold.

WooCommerce – for deg som har et WordPress netttsted

I dag står WordPress for omtrent en tredjedel av alle nye nettbutikkløsninger som lanseres på internett og det er mange dyktige og profesjonelle aktører med lang fartstid.

Nettpilots guide til SEO for Woocommerce nettbutikker
Les Nettpilots guide til SEO for Woocommerce nettbutikker

WordPress WooCommerce har store markedsandeler i E-handelsmarkedet
Det er et stadig økende antall leverandører i Norge som tilbyr WordPress Nettbutikk løsninger som plug and play, enkelt tilvalg for Klarna, Bambora, Svea, Stripe, Paypal, Vipps, Visa og Mastercard/ NETS betaling samt integrasjon med Posten, BRING, PostNord, Consignor eller Logistra i en og samme løsning.

Nettpilot jobber aktivt med å utvikle plugins som øker bruks og -integrasjonsmulighetene i WooCommerce for norske selskaper.

Vi har levert Bring API integrasjon og visa/mastercard betaling med Vipps til over 800 kunder siden 2012.

Aktørene som leverer WordPress har nå vært lenge nok i bransjen til at større norske aktører har tatt det i bruk som sin e-handelsløsning. Med WordPress kommer det en større fleksibilitet og flere funksjoner enn det mange andre løsninger kan tilby.

Sluttråd: Be om råd fra uavhengige eksperter

Til slutt en repetisjon: Valg av løsning for din nettbutikk avhenger av din forretningsstrategi.

Be om råd fra en uavhengig ekspert om du er i tvil.

IKKE snakk med din webleverandør som 9 ut av 10 ganger vil foreslå at du benytter samme, gamle løsning – eller den nyeste versjonen av den løsningen han forhandler. Du bør ikke regne med at en «ekspert» som selger en type løsning, vil anbefale deg noe han ikke selger, selv om det kanskje vil være mer gunstig for akkurat din bedrift.

Før du går til konkret valg av nettbutikkløsning og e-handelsplattform, så anbefaler jeg at du også sjekker vår presentasjon og liste med 15 kritiske kontrollpunkter for deg som vil starte nettbutikk (må nok oppdateres snart).

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.