Google Annonsering Pris

Snu spørsmålet om pris litt på hodet og se innover – på din egen foretningsmodell

Still deg hellere spørsmålet:

  • Hvor mye har jeg råd til å betale for å få en henvendelse eller et salg? Hva er maks beløpet og hva er det ideelle beløpet?

Bruk det som utgangspunkt for modellering av din digitale annonsering og dine Google Ads kampanjer. Med kunnskap om dette vil dere også få langt bedre tilbakemelding og forslag til prioriteringer fra den personen eller det byrået som skal håndtere Google Ads for dere.

Det viktigste spørsmålene omkring pris og Google annonsering er nemlig:

  • Hva er bør verdien av et klikk fra Adwords være verdt for deg og hvor mye ønsker du å betale per kundetype?
  • Hvilken verdi har hver type salg/henvendelse?
  • Hva er selskapets kapasitet og hva trenger vi, på kort og på langt sikt?
  • Skal vi være de som oppfattes som markedsledere?
  • Skal vi «lurke» og holde oss litt usynlige og bare ta noen få av de allerbeste kunder med spissede tiltak eller skal vi fokusere på kvantitet? Hva gjør vi først?
  • Skal vi drives av etterspørsel eller av kapasitet og lagertilstand?
  • Hva er vår primære konkurransefordeler? Hvis vi og våre konkurrenter oppnår like mange klikk, og betaler like mye, hvem vinner da på sikt?
  • etc…

Regn ut verdien av hver kundetype før du begynner med Adwords, slik at du kan se hvor mye du har råd til å investere, for å få akkurat denne kundetypen inn på nettstedet ditt. Når du vet dette, har du mulighet for å se hvor mye du kan betale per klikk.

Dette spørsmål skal besvares todelt. Den ene delen handler om håndtering og arbeide med kontoen, som byrået tar betalt for.
Den andre delen handler om annonseringskostnadene som går direkte til Google.

Hva koster Ads håndtering og optimalisering hos Nettpilot?

  • Hos Nettpilot kan du bestille helt ned til 4 timers Google Ads hjelp eller booke en oppstartspakke med gjennomgang av dine utfordringer for kr. 4.990,-. Som resultat av oppstartspakken tar vi en samtale om hva dere trenger, og hvilken innsats dere selv kan legge i dette.
  • Hos oss får du en senior rådgiver som er sertifisert og ratet over snittnivået sett i forhold til den Norske benchmarkvurdering av Google Partnere.
  • Hvis du har en konto som du ikke riktig får til å fungere, eller du har et eksternt byrå som ikke gir deg valuta for pengene, så ta kontakt for en second opinion. Vi går igjennom Adwordskontoen din, for deretter å gi deg tilbakemelding, med konkrete forslag til forbedringer og tiltak. Kan vi ikke foreslå tiltak og forbedringer, tar vi ikke betalt. Du er da i den heldige situasjon at du har en konto som fungerer optimalt. Det skal vel legges til at dette skjer svært sjeldent…
  • Noen ganger blir vi nødt til å ta en skikkelig kontoopprydding for våre kunder. Det kan sagtens være noe vi bruker opp til 25-30 timer på i løpet av en måned alt etter kontostørrelse. Andre ganger tar en gjennomgang med forbedringer i Adwordskampanjer ikke mer enn 4-5 timer.
  • Vår rimeligste faste avtale etter oppstartskonsultasjon innholder 4 timers hjelp og håndtering av Adwords markedsføring hver måned i minimum 3 måneder for kr. 3.990,-/md.

Når det gjelder annonsekostnader kan vi hjelpe med å finne et passende budsjett. Dette setter vi sammen basert på vår kjennskap til markedet og kundens forretningsstrategi. Vi er opptatt av at det er du som skal tjene penger, ikke Google, og derfor vil vi aldri råde deg til å bruke mer på annonser enn nødvendig.

Budsjett og priser for Google Annonsering

  • Er du i en bransje med sterk konkurranse, bør du sette av mer til annonsering enn om du selger varer/tjenester med liten konkurranse.
  • Ikke fravelg dyre søkeord bare fordi de er dyre, fravelg søkeord fordi du ikke kan tjene penger på de brukere som benytter dem og klikker på annonsene alikevel.
  • Du bør alltid bruke mye mer per salg i de første tre måneder/det første året av en kampanje enn du har umiddelbart lyst til. Jo mer du investerer i begynnelsen, dess mer data har du å jobbe med for å forbedre nettstedet ditt og din SEO. Med det mener vi at godt innhold og gode landingssider er noe som man alltid kan bygge videre på. Med nok data fra Ads og Analytics er det forholdsvis enkelt å vurdere hva man skal prioritere og produsere.

Betal hellere oppstartspenger på en erfaren ekspert som kjapt kan velge og fravelge søkeord og emner, enn på billigste tilbyder som famler rundt i blinde. Du skal ha tillit til at annonsekronene dine blir behandlet med respekt, og unngå å sløse bort store beløp på meningsløs trafikk.

Hva koster et klikk på en Google Annonse?

På spørsmålet om hva et klikk koster så avhenger dette av

  1. sted
  2. enhet
  3. bruker
  4. tidspunkt
  5. kampanjestruktur og søkeordsgruppering
  6. kvalitet på annonsen
  7. landingssider
  8. historikk og konkurrenter
  9. søkevolum
  10. relevans
  11. og en del ekstra…

Da jeg begynte med Adwords i 2006 kunne jeg få fem nye besøkende for 1 krone på søkeordet overgangsalder. I dag koster det nesten 100 kroner per klikk hvis du er uheldig. Noen ganger mer. Men annonserer du overfor en person som har besøkt nettstedet ditt tidligere, og har laget lister med besøkende i Adwords, så kan du få et slikt klikk for 20 kroner, dvs. cirka en femtedel av prisen.
Så start med å lage lister:)

Uansett, prisen på Google Annonsering handler i høy grad om hvilke mål du har, og hvilken innsats du ligger til grunn. Og selvsagt også hvor ambisiøs og langsiktig din strategi er.