Høsten er tid for gjenbruk og tilbakeblikk og mange av de tingene vi gjør bygger oftest på noe vi har tenkt på, vurdert, testet og prøvet tidligere.

Vi har skrevet flere artikler knyttet til Black Friday og Julehandel for nettbutikker og vil nå ta frem en sak i uken frem til jul.

Vi har da også publisert denne aktuelle saken for nettbutikk-eiere, knyttet til årets Black Friday i 2023.

Men, tilbake til 2015 da Mari, fra RFQ-tjenesten Ekspertvalg.no, samlet i 2015 stoff til bloggen på ekspertvalg.no, og stilte meg følgende spørsmål:

Hvordan mener du at nettbutikker bør optimalisere e-handel strategien sin før jul?

Jeg svarte henne følgende oppsummert, kort og godt:

  • Få klarer å følge rådene de får og leser seg til, fordi de kommer for sent ut av skoene.
  • De som forbereder seg grundig og møter opp, er allerede langt foran de andre.
  • For å optimalisere strategien før jul, bør ha en plan for alle digitale kanaler på plass senest 13. november (14 dager før Black Friday – red.)
  • Med en plan, mener jeg en konkret plan for kampanjer i alle betalte kanaler, og en plan for innhold og deling i sosiale medier (og en plan for hvilke typer inhold man skal reagere på), via sms, apps og eposter.
  • Man bør teste sine kampanjemetoder grundig på Black Friday og i hele Black Friday uken, Black Week.
  • Sørg for å få på plass Google PLA (Google Shopping) og remarketing tracking når søkemassene øker. Da kan du slå til med remarketing etter jul:)

OK, så oversatt og skrudd 8 år frem i tid, uansett om du er med på Black Friday bølgen eller ikke. så har folk også i år lagt til side, slik at de kan shoppe mere i slutten av november og starten av desember, enn hva de har gjort resten av året. Rådighetsbeløpene er kanskje mindre, men dette betyr jo da bare at det er en hardere konkurranse for de som ønsker å avsette sine varer.

Har du ikke din gjennomføringsplan klar fredag d. 17. november, er du for sent ute og bør jobbe med å forberede deg til januarsalget i steden.

Har du din plan klar til 17. november?

– Trenger du hjelp med det siste?

Vi hjelper deg med lynrask gjennnomgang:

1) Brukeropplevelse av nettside
2) Gjennomgang av Annonser
3) Kontroll av tracking og GDPR
4) Tekniske oppdateringer
5) SEO og innholdsjusteringer
6) Oppsett og sjekk av nyhetsbrev
7) Bistand med automatisering
8) Betaling og frakthåndtering
9) Kundeoppfølgningssystemer
10) Konverteringsoptimalisering

Black Friday Sjekkliste

To av tre nordmenn kjenner nå til handelsfenomenet Black Friday i Norge, og aldri før har så mange bedrifter rigget seg til det som er blitt årets største handelsdag for nettbutikkene.

For Norges største nettbutikk, Komplett.no, ventes en omsetning 20 ganger en normal dagsomsetning.

Kilde (også for illustrasjon): http://www.mynewsdesk.com/no/komplettgroup/pressreleases/black-friday-tar-av-i-norge-1250982) .

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.