Vipps mobilbetalingstjeneste ble først lansert som en enkel bruker til bruker tjeneste, der folk kunne overføre penger til hverandre, men utviklet seg snart til å bli akseptert betalingsmiddel i butikker og nettbutikker, og også som lavterskel fakturamottak på mobilen. Vipps har over 4 millioner brukere og over 100 000 bedrifter som kunder, så de har godt grep om markedet og er da også samtidig kåret som Norges best likte merkevare.

Vipps har kommet inn og gjort det kjempebra for forbrukere og vennebetalinger, samt klubber og lag, men som de selv skriver i sitt seneste nyhetsbrev: Ingen gratis lunsj!

Ved fakturabetaling via Vipps tar de 1% av beløpet over 5 000 kr. og i nettbutikker og fra klubber og lag, som benytter deres tjeneste på aktiviteter, stevner og klubbkvelder, tar de en større del. Det er altså ikke gratis slik som mange kanskje tror. Typisk 1,75 % per salg via Vipps i kiosk.

Vaffelsteking og pølsekiosken gir gode inntekter – også for Vipps

Vaffelsalg i friidrettsklubben under en aktivitet
Vaffelsalg i friidrettsklubben under et av vårens løp

Min erfaring som klubbleder i fritiden forteller at vi på en bra dag med kiosk salg kan omsette for 10 000 i en kiosk via Vipps. Og vi har 6 personer som jobber gratis i 3 timer. Pluss prosjektlederen som forbereder og avslutter salget. Det legges med andre ord inn rundt 20 timer inn i gratis innsats (dugnad), for at rundt 200-300 barn og voksne kan ha en fin dag i det fri med gode aktiviteter.

Men 10 000 i salg betyr det, at vi da betaler 175 kroner til Vipps – det høres ikke mye ut. Men samtidig har vi kanskje produksjonsutgifter til råvarer på 5 000, og til leie av annet utstyr på 2 000.

Vi står da igjen med 3 000 i margin. 175 kroner av 3 000 kroner er omkring 6 % (Som går til Vipps og DNB – en storbank)

Omformulert: Vipps tar seg en saftig vaffelbit av marginene våre ved kiosk salg på en grei dag

Etter kiosksalget så skal omsetningstallene sendes til regnskapsfører som bruker en halv time og fakturerer 825 kroner for det også. Da har vi 2 000 kr igjen til moro for 80 barn, hurra! Det gir oss 25 kroner per barn. Vipps mottar 7 ganger så mye.

1 000 klubber med 80 000 medlemmer som har samme type kiosksalg som vi har på en hvilken som helst dag skaffer Vipps 175 000 kroner på et par timer med aktivitet. Det er penger i det 😉

175 000 kroner er nok til å kjøpe en del utstyr og lage ganske mange aktiviteter for barn!

Prisene til Vipps betaling for lag og organisasjoner
1,75 % per transaksjon for Vippsnummer med valgfritt beløp.
2,25 % for Vippsnummer med handlekurv.
1,5 % per transaksjon for Vippsnummer med valgfritt beløp for veldedige organisasjoner godkjent av Innsamlingskontrollen eller medlem i Fundraising Norge.
1,75 % per transaksjon for Vippsnummer med handlekurv for veldedige organisasjoner godkjent av Innsamlingskontrollen eller medlem i Fundraising Norge.

Vipps er toppen av brukervennlighet og vinner alikevel på pris når vi sammenligner med alternativer for idretten – her sett i forhold til tre alternativer:

Verifones betalingsterminal koster 1.025 for etablering alene, og 99,- per måned, plus kortgebyrer fra 0,99%. Det er først rimeligere enn Vipps når du flere en 12 salgsaktiviteter i året med i snitt 15.000 i omsetning per gang.

En Zettle Reader koster f. eks. 199 i oppstart og her er kostnad per korttransaksjon og Vipps også 1,75%.
Da kan du kanskje selge til 10-20% flere personer på dine arrangementer;)

Norges Idrettsforbund har inngått avtale om en såkalt «idrettens betalingsløsning for kiosker«, som skal gjøre det enklere å drive med kiosk. Det koster 199 kroner per måned og idrettslaget betaler da 2,99% av omsetningen som gjøres gjennom FYGI kioskløsningen. Dette gjelder også transaksjoner med kort og Vipps. Så dette er altså en DYRERE løsning enn Vipps, eller Zettle.

Det er en del ekstra funksjonalitet i løsningen som kanskje kan gi merverdi, slik som produktvarelager, men jeg klarer ikke helt å se fordelen ved å ha ennå en løsning å forholde seg til.

Klubbhjemmeside i WordPress gir gode muligheter
Vår klubb har en nettløsning som i likhet med ganske mange andre idrettsklubber i Norge er bygget med WordPress. Her har vi lagt inn WooCommerce nettbutikk med Vipps Checkout og direkte bankoverføringsmulighet, som også kan benyttes ved kiosk salg. Samtidig kan den benyttes til betaling for arrangementer, klubbeffekter og som støttekanal.

Vi tilbyr også bankoverføringsmulighet for eksisterende medlemmer og organisasjoner, slik at transaksjonen ikke koster oss noen ting.

Dette betyr at vi har klubbhjemmeside, inkludert kioskfunksjon, med Vipps betaling og kortbetaling på en plass.

Jeg forstår at dette blir vanskelig og uoversiktig for mange innen idrett og frivilligsektoren. Derfor lytter man til de som har størst volum og popularitet. Det som gir minst friksjon/gnisning.

Problemet er at skal du eller jeg i banken med kontanter etter kiosksalget, så skal vi typisk betale et større gebyrbeløp for det også. Surt show instruert og regissert av banker, mellommenn og betalingstjenester.

Kanskje på tide å protestere litt?

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.